• 1. نگهداری سگ های خانگی یا زینتی از لحاظ شرعی حرام است ؟ 2. فروش لباس سگ و متعلقاتش چه حکمی دارد؟ تجهیزات نگهداری سگ خانگی؟
      آیت الله خامنه ای: 1. نگهداری سگ غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیرمسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است. 2. به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج عمل باطل محسوب می شود، جایز نیست. آیت الله مکارم شیرازی: 1.  نگهداري سگ اگر به قصد استفاده مشروع و عقلايي مثل نگهباني باشد اشکالي ندارد ولي خريد و فروش و نگهداري سگهاي زينتي و امثال آن جايز نيست. 2. اگر فایده این وسایل منحصر در سگهای زینتی و خانگی باشد خرید و فروش آن اشکال دارد. آیت الله سیستانی: 1. خرید و فروش سگ جایز نیست مگر سگ شکار ولی نگهداری آن اشکال ندارد اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری میشود مکروه شمرده شده است. 2. به خودی خود اشکال ندارد آیت الله شبیری زنجانی: 1. نگه داشتن سگ گله و پاسبان...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا ارتفاع مهر برای فردی که ناتوان است اگر مثلا بیشتر از چهار بند انگشت باشد اشکالی دارد یا خیر؟
    کسی که نمی تواند پیشانی را به زمین برساند باید به قدری که می تواند خم شود و مهر یا چیز دیگری را که سجده بر آن صحیح است روی چیز بلندی گذاشته و طوری پیشانی را بر آن بگذارد که بگویند سجده کرده است، ولی باید کف دستها و زانوها و انگشتان پا را بطور معمول به زمین بگذارد.(1) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پی نوشت: (1). توضیح المسائل دوازده مرجع ج1 مسئله 1068
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا اینکه از روابط دختر و پسر در جامعه جلوگیری می شود، سبب به وجود آمدن همجنسگرایی نمی شود؟
    اولا از نظر دینی از رابطه دختر و پسر جلوگیری نمی شود. بلکه این رابطه منوط به ضوابط می شود. که در دل ضابطه، نه تنها هیچ اشکالی به رابطه گرفته نمی شود. بلکه همان طور که روشن است، ازدواج از نظر دینی مستحب تاکید شده است. ثانیا همه می دانیم که همجنسگرایی در غرب آنچنان گسترده شده که کشورها یکی پس از دیگری آن را قانونی اعلام می کنند. در حالی که در این کشورها، روابط زن و مرد، بسیار رها شده  و بی ضابطه است. پس باید علت رفتارهای جنسی غیر معقول را در جای دیگری یافت که البته پیدا کردن آن نیز خیلی سخت نیست. تاریخ شاهانی را نشان می دهد که حرمسراهای بسیار بزرگ برای خود درست کرده اند به گونه ای که سالی سه هزار زن و دختر جدید به آن وارد می شدند، با این حال این شاهان هرگز به سیری نرسیدند. و امروز نیز همین عدم سیری را در فرهنگ غربی به وضوح می بینیم. در واقع غریزه جنسی، مثل گرسنگی و تشنگی...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا با کنار گذاشتن خمس اموال می‌توان در بقیه آن تصرف کرد؟
    امام خمینی(ره): خیر، نمی توان در آن مال تصرف کرد مگر این که از حاکم شرع اجازه بگیرد. آیة الله بهجت(ره): خیر، نمی توان در آن مال تصرف کرد مگر این که از حاکم شرع اجازه بگیرد. آیة الله تبریزی(ره): خیر، بنابر احتیاط واجب نمی توان در آن مال تصرف کرد مگر این که از حاکم شرع اجازه بگیرد. آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): خیر، نمی توان در آن مال تصرف کرد. آیة الله سیستانی(دام ظلّه): خیر، نمی توان در آن مال تصرف کرد مگر این که از حاکم شرع اجازه بگیرد. آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه): تصرف کردن در مالی که خمس دارد تا یک پنجم آن باقی است، اشکال ندارد. آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه): خیر، نمی توان در آن مال تصرف کرد مگر این که از حاکم شرع اجازه بگیرد. آیة الله فاضل لنکرانی(ره): خیر، نمی توان در آن مال تصرف کرد مگر این که به مرجع تقلید یا وکیل او بدهد یا از...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا رقص محلی هم حرام هست؟اصلا چرا رقص حرام هست؟
      رقص منشأ فساد است و اشکال دارد، خواه رقص زن براى زن، یا مرد براى مرد، و یا زنان براى مردان باشد؛ ولى رقص زن براى همسرش اشکال ندارد.(1) در باره فلسفه حرمت رقص ممکن است مسایلی بسیاری مطرح باشد، ولی یکى از مسلّمات اسلامى این است که احکام شرعى تابع و برگرفته از مصالح و مفاسد واقعى است، یعنى هر امر شرعى به علت مصلحت ضرورى است . هر نهى شرعى ناشى از مفسده‏اى است که باید ترک شود. خدا براى این که بشر را به یک سلسله مصالح واقعى که سعادت او در آن است برساند، امورى را واجب یا مستحب کرده است . براى این که بشر از مفاسد دور بماند، او را از پاره‏اى کارها منع نموده است. آنچه كه براي ما مهم است، تعبد و عمل كردن به وظايف شرعي است ، نه اين كه دنبال علت و فلسفه احكام باشيم. ما انسان ها با عقل خودمان نمي توانيم مصالح و مفاسدي را كه مورد نظر خداوند بوده است ، درك كنيم؛ فقط آن مقدار كه خداوند در...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا سیادت از طریق مادر هم به ارث می رسد که به فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها سید می گوییم؟ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ سؤال مخاطب: بعضی از علمای شیعه می گویند که زنان هم می توانند انتقال دهنده نسل باشند. مثلا اگرخود خانم سید باشد فرزندانش هم سید می شوند. بعضی ها هم منکر این هستند و می گویند که انتقال دهنده نسب فقط به مرد مربوط می شود. می خواستم بدونم اگر اینجوری باشد که امامان ما هم فرزندان پیامبر نیستند. شما کدامشان را تایید می کنید؟ آیا فرزندان ائمه سید حساب می شوند یا نه؟
      پاسخ اجمالی: تردیدی وجود ندارد که تمامی فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س)، فرزندان پیامبر اسلام(ص) هستند، ولی باید توجه داشت که بین عنوان فرزند رسول خدا بودن و عنوان سید و هاشمی بودن فرق است، هر کس که نسبتش به فاطمه زهرا سلام الله علیها مى‏رسد، از نسل پیامبر اسلام(ص) است ولی جزو سادات نیست؛ زیرا سید و هاشمی بودن عنوانی است که بر کسی که فقط از طریق پدر به هاشم منتسب باشد، صدق می کند. و البته احکام و آثار فقهی مختص به فرزندانی است که از طرف پدر به هاشم انتساب داشته باشند. امام حسن(ع) و امام حسین(ع) همانگونه که به پیامبر از طریق حضرت فاطمه منتسب هستند همچنین از طریق پدر یعنی حضرت علی(ع) به هاشم منتسب هستند. و این دلیل سید بودن آنان است.     پاسخ تفصیلی: کسى در این تردید ندارد که همه فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س)، فرزندان پیامبر اسلام(ص) هستند، ولی باید توجه...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا سجده بر مهر بت پرستى است؟
      پاسخ اجمالی برخی تصوّر مى کنند سجود بر زمین، بدعت است و می پندارند تربتى که بر آن سجده مى شود بت است. اینان فرقى میان «مسجودٌ له» و«مسجودٌ علیه» نمى گذارند. ولى شیعه را چه باک، اگر مخالفش کوتاه بین است و مى پندارد آنچه بر آن سجده مى شود همان کسى است که براى او سجده مى شود. آری کسى که این را درک نکند کودن است و همه نمازگزاران را مشرک خواهد پنداشت. طبق این نگاه، باید آنکه بر فرش و پارچه و جز اینها سجده مى کند نیز عبادتگر اینها باشد.   پاسخ تفصیلی بسیار تصوّر مى شود که تعهد به سجود بر زمین یا آنچه از زمین مى روید، بدعت است و پنداشته مى شود تربتى که بر آن سجده مى شود بت است. اینان فرقى میان «مسجودٌ له» و «مسجودٌ علیه» نمى گذارند و مى پندارند سنگ یا تربتى که در برابر نمازگزار نهاده مى شود بتى است که نمازگزار آن را با نهادن پیشانى بر آن مى پرستد. ولى شیعه