چرا می گویند برای سلامتی آقا امام زمان(عج) دعا کنید مگر خدا خودش مواظب آقا نیستند؟

 

پاسخ اجمالی:
1. این مسلّم است خداوند نگهبان و حافظ امام زمان (عج) است و خداوند منتظر دعای ما برای حفظ ایشان نیست بلکه این نوعی کمال برای دعا کننده است یعنی دعا کننده می‌گوید من هم طالب حفظ امام زمانم هستم و در برکات صحت حضرت سهیم خواهد بود. مثل جریان پیرزنی که برای خرید یوسف آمده بود که نامش در زمره‌ی خریداران یوسف باشد.
و نیز نکته دیگر این که دعای ما برای سلامتی حضرت مهدی (عج)، مقدمه است برای ظهور ایشان چرا که یکی از شؤون سلامتی آن حضرت، سلامتی از غم‌هاست که بزرگ‌ترین غم ایشان ظهور آن حضرت است. پس دعا برای ایشان، ظهور را تعجیل می‌نماید و برکات ظهور عاید دعا کننده هم می‌شود. پس دعا کننده در سلامتی ایشان (که اعم از سلامتی جسمی است) مؤثر است.
همچنین امام زمان (عج) فرموده‌اند: «برای فرج دعا کنید که فرج شما هم در همین است.»
پس دعا برای فرج و سلامتی امام زمان (عج) هم برای ما نفع دارد و هم برای آن حضرت.
2.  به علت گستردگی شؤون ولایت کلیه الاهیه حضرت و اثراتی که نابسامانی‌ها در دنیا در روح حضرت گذارد. دعای ما برای ایشان در رفع آنها و آسودگی خاطر حضرت، دخیل است. اگر طالب مباحث گسترده در این باب هستید به کتاب ارزشمند «مکیال المکارم» تألیف آیت الله موسوی اصفهانی (ره) مراجعه کنید که در این کتاب آثار متعدد برای دعا جهت حضرت ولی عصر (عج) گردآوری شده است.

 

پاسخ تفصیلی:
با توجه به بعضی از روایات، امام زمان علیه السلام مانند انسان های دیگر زندگی طبیعی داشته و در میان مردم رفت و آمد دارد و ممکن است مانند پیامبران الهی و دیگر امامان معصوم علیهم السلام به بیماری یا مشکلات دیگر دچار شوند. بنابراین دعا و صدقه و صلوات برای سلامتی حضرت مهدی علیه السلام بی تاثیر نیست و محفوظ ماندن ایشان توسط خداوند که در آیات آمده عموما به معنای حفظ جان ایشان است. امام زمان علیه السلام مانند ما بدنی طبیعی و معمولی دارند و ممکن است در اثر سرما و گرما و دیگر عوامل دچار بیماری شوند و ما برای جلوگیری از آنها دعا می کنیم و صدقه می دهیم وپیشوایان معصوم ما در دعاها و مناجات خود برای حفظ و سلامتی امام عصر علیه السلام دعا کرده و به ما یاد داده اند که چگونه برای او دعا کنیم. به عنوان نمونه امام رضا علیه السلام پیوسته به دعا کردن برای امام زمان علیه السلام با این دعا امر می کردند:
«اللَّهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَلِيِّكَ... وَ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ جَمِيعِ مَا خَلَقْتَ وَ بَرَأْتَ وَ أَنْشَأْتَ وَ صَوَّرْتَ وَ احْفَظْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ فَوْقِهِ وَ مِنْ تَحْتِهِ بِحِفْظِكَ الَّذِي لا يَضِيعُ مَنْ حَفِظْتَهُ بِهِ ؛ خداوندا هر گونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان...و او را در پناه خود از شر تمام آنچه آفریده و ایجاد و انشا و صورت گری فرموده ای، محفوظ بدار و او را از پیش رو و پشت سر و راست وچپ و بلایای آسمانی و زمینی محفوظ بدار : حفظ کردنی که هر کس را آن طور محفوظ گردانی از بین نرود...»(1).
امام حسن عسکری علیه السلام نیز در قنوت نمازهایشان این گونه دعا می فرمودند:
«...فاجعله اللهم فی امن مما نشفق علیه منه ورد عنه من سهام المکائد مایوجهه اهل الشنان الیه ؛ خداوندا  او (امام زمان) را در پناهگاهی قرار داده تا از شر متجاوزان در امان باشد.خدایا! او را از چیزهایی در امان بدار که بر ایش می ترسیم و تیر های نیرنگ را که کینه بدخواهانش به سوی او پرتاب می کنند بر طرف ساز». (2)
بنابراین با توجه به کلمات گهربار معصومین علیهم السلام دعا برای سلامتی و حفظ وجود مبارک امام عصر علیه السلام صحیح و بایسته می باشد.
البته خداوند متعال، خلیفه و ولی خود را از هر گونه آسیب ها و آفات حفظ و حمایت می فرماید؛ ولی ما نیز وظیفه داریم برای سلامتی آن حضرت بکوشیم و بدین وسیله اظهار عشق و ارادت خود را ابراز نماییم. با تمام وجود او را بر خود مقدم بداریم و از این راه رضایت و نظر لطف او را نسبت به خود جلب نماییم.
بر این اساس دعا و صدقه و...پیش از آن که برای امام عصر علیه السلام فایده و اثر داشته باشد، برای شخص دعا کننده تاثیر دارد. اگر کسی برای حجت الهی کاری انجام دهد و او را برخود مقدم بدارد او این اعمال را می بیند و پاسخ در خوری می دهد (مثل دعا برای سلامتی آن شخص...)
به طور کلی دعا برای امام زمان علیه السلام از هر حیث آثار و برکات فراوانی دارد از جمله:


1.  نشانگر علاقه و محبت مسلمانان به ایشان است. اگر چه دوستی تمام ائمه معصومین علیهم السلام بخشی از ایمان و شرط قبولی اعمال است، در عین حال دعا کردن در حق امام زمان علیه السلام موجب ازدیاد محبت آن حضرت در دل و در نتیجه موجب تقویت ایمان می گردد.


2. اظهار تجدید عهد و پیمان با آن حضرت است و محتوای پیمان با آن حضرت را دین داری و شریعت محوری و تصمیم قلبی بر اطاعت امر امام علیه السلام و یاری رساندن او با نثار جان و مال تشکیل می دهد.
تجدید بیعت با حضرت مهدی علیه السلام کاری است که بعد از هر نماز از فرایض پنجگانه، یا در هر روز و یا در هر جمعه انجام می شود و مستحب است هر روز بعد از نماز صبح دعاهایی که مربوط به وجود مبارک امام عصر علیه السلام است خوانده شود.

دعای شریف « اللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلايَ صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ...» و نیز «دعای عهد» (3) شاهدی برای این سخن است.


3.  سبب زنده نگه داشتن یاد امام غایب در دل منتظران می گردد. یاد امام زمان علیه السلام توجه به ارزش های دین و اصول اخلاقی را در دلها جوانه می زند و برعکس غفلت از یاد و خاطره امام زمان علیه السلام، یکی از دلایل عمده پژمردگی و سستی ارزش های الهی وانسانی در جوامع مسلمان است.


4.  کسی که سلامتی امام زمانش برایش مهم است، مسلما آزردن آن حضرت برایش سخت است در نتیجه دعا برای سلامتی آن حضرت، انسان را بر انجام کارهایی وامی دارد که موجب خشنودی آن حضرت و در نتیجه سبب رسیدن به مقام رضوان الهی می گردد.

 

5. دعا بسیار موثر است و موجب فرج آن حضرت و نیز فرج و گشایش در زندگی مومنان می شود.


6. موجب قرب الهی است. امام مهدی علیه السلام در خصوص زیارت آل یس می فرمایند:
«هرگاه خواستید به وسیله ما به خداوند و به ما توجه کنید این زیارت را که از جانب خداوند انشاء شده است، بخوانید» (4).
این زیارت که از جهات مختلف، محتوایی عمیق دارد بسیار مورد تأکید و سفارش قرار گرفته است. از جمله سلام هایی که در این زیارت ادا می شود، از ابتدا تا انتها، دعای برای سلامتی و تندرستی و بهروزی امام زمان علیه السلام است. « اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خَليفَةَ اللّهِ وَ ناصِرَ حَقِّه... اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تُصْبِحُ وَ تُمْسى، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ فِى اللَّيْلِ اِذا يَغْشى، وَ النَّهارِ اِذا تَجَلّى... اَلسَّلامُ عَلَيْكَ بِجَوامِعِ السَّلامِ....؛ سلام بر تو ای جانشین خدا و یاری کننده حق... درود و سلام بر تو هنگامی که بامداد و شام کنی، درود و تهیت الهی بر تو در شب که همه جا را فراگیرد و در روز، در وقتی که نور دهد (یعنی سلام بر تو در هر صبح و شام)...، درود بر تو درودی همه جانبه...»


برای مطالعه بیشنر در این زمینه: ر.ک:
1. مهدویت (پیش از ظهور )، مولف: رحیم کارگر.
2. مکیال المکارم، مولف: آیت الله سید محمد تقی موسوی.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پی نوشت:
(1). مصباح المتهجد، ص409
(2). همان
(3). مفاتیح الجنان، ص891 و 892
(4). همان، ص 863