• آیا ادلّه عقلی بر عصمت پیامبران و امامان وجود دارد؟
    پاسخ اجمالی از دیدگاه عقل، عصمت براى پیامبر و امام واجب است.برخی ادله عقلی برای عصمت عبارتند از: ۱- دلیل اعتماد، ۲- دلیل نقض غرض: اگر امام معصوم نباشد مردم به او اعتماد نمی کنند و نقض غرض که هدایت مردم است پیش می آید. ۳- لازمه اطاعت مطلق از امام در آیه اولی الامر و... عصمت است. ۴- امام، اسوه مردم است؛ لذا باید معصوم باشد. ۵- لزوم اتمام حجت که با تبعیت از معصوم است.     پاسخ تفصیلی از دیدگاه عقل، عصمت براى پیامبر و امام واجب است. ما به جهت اختصار به چند دلیل اشاره مى‌کنیم: دلیل اعتماد: یکى از دلائل عقلى براى لزوم عصمت پیامبر و امام، «دلیل اعتماد» است. به این معنا که اگر پیامبر و امام، معصوم از گناه، خطا، نسیان و سهو نباشد، مردم به او اعتماد نکرده، گفته‌هاى او را جدى نخواهند گرفت و به اوامر و نواهى او گوش نخواهند داد؛ چرا که مردم احتمال مى‌دهند در...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا این سخن که حضرت مریم(علیها السلام) از حضرت صدیقه کبری(علیها السلام) برتر است صحیح است؟
      پاسخ اجمالی آیاتی که برگزیدگی حضرت مریم بر زنان عالم را بیان کرده مبنای پذیرش روایاتی شده که از آنها افضلیت حضرت مریم برداشت می شود. لکن مراد از«عالمین» در قرآن که در موارد دیگر از جمله درباره بنی اسرائیل نیز به کار رفته، مردم همان عصر است. ضمن اینکه روایاتی وجود دارد که به افضلیت حضرت فاطمه بر همة زنان تصریح شده. و در بسیاری از روایات، حضرت فاطمه(س) را به عنوان برترین بانوی دو عالم یا بدون استثناء سرور زنان اهل بهشت معرفی نموده است. و حتی در روایتی به خصوص فاطمه(س) را برتر از مریم معرفی می کند.   پاسخ تفصیلی فضیلت فاطمه زهرا(علیها السلام) نسبت به دیگر زنان در روایات مختلفی وارد شده است. اما در برخی از روایات افضلیت حضرت فاطمه(علیها السلام) تحت الشعاع افضلیت حضرت مریم قرار گرفته است. باید گفت: اولاً: مبنای پذیرش این دسته از روایات ظاهراً توجه به...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا آیه تطهیر با اختیار داشتن اهل بیت پیامبر علیهم السلام منافات ندارد آیا با آیه 110سوره کهف در تناقض نیست؟
    پاسخ اجمالی: در پاسخ به قسمت اول سوال باید گفته شود که زمانی گفته می شود کسی مجبور شده به کاری شده است،که خود آن شخص دوست دارد آن کار را انجام دهد ولی مجبورش می کنند که ترک کند اما ائمه هرگز میل و محبتی به گناه نداشتند بلکه همواره سعی و تلاش آنها در دوری جستن از گناه بوده است  و این که خداوند اراده کرده که ائمه پاک از پلیدی و گناه باشند در راستا همین سعی وتلاش است که ائمه داشته اند، زیرا کسی شایسته این فضیلت است که خداوند او را از گناه و پلیدی حفظ کند که خود آن شخص هم  با سعی و تلاش، خود را از گناه و پلیدی حفظ کند و برای ادامه این راه به خدا توکل کند که ائمه در اوج این مرتیه بوده اند و اما در مورد قسمت دوم سوال باید گفت که این آیه در جواب به منکران پیامبر که می گفتند که پیامبر ادعای قدرت خدایی و مافوق طبیعی کرده نازل شده است و همچنین در مورد بعضی از انبیاء گذشته عده...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا جبرئیل بر امامان نیز نازل شده و با ایشان صحبت می کرده است؟
      وحى رسالى (وحى به معناى اخص) از مميزات نبوت است؛ ولى هرگونه نزول و سخن گفتن فرشته وحى، به آن معنا نيست و غير از ائمه(ع) نيز قرآن مواردى را ياد مى‏كند كه كسانى مانند همسر زكريا فرشتگان را ديده و سخنشان را شنيده ‏اند. قرآن در اين باره مى‏ فرمايد كه چون همسر زكريا سخن فرشته را در مورد بشارت فرزند (اسحاق و يعقوب) شنيد، خنديد و گفت: واي بر من، آيا در اين پير زالى مى ‏زايم و اين شوهر من نيز پير است؟ اين چيز عجيبى است.(1) اين آيه به خوبى نشانگر آن است كه غير از پيامبران نيز ممكن است كسانى فرشته را ببينند يا كلام او را بشنوند. در روايات متعددى است كه فرشتگان در موارد خاصى از جمله هر هفته و در شب قدر، بر امام زمان(عج) نازل مى ‏شوند. بنابراين وحى به معناى عام‏ترى كه شامل نزول و مكالمه فرشته (با رؤيت يا بدون رؤيت) باشد اختصاص به پيامبر ندارد؛ ولى وحى پيامبرانه - كه در آن انگيزش و بعثت...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا درست است که از اهل بیت علیهم السلام درخواست چیزی یا دعایی بکنیم؟
    پاسخ اجمالی ما هیچ گاه بطور استقلالی از مخلوقات خدا خواسته ای نمی خواهیم بلکه به امر خداوند و غیر استقلالی کارهایمان را از غیر خدا می خواهیم. توسل، شفاعت وکمک خواستن ما از اهل البیت همگی باذن خداوند است. آیات الهی کمک خواستن و توسل به اولیای الهی را جایز دانسته اند به عنوان مثال: قَالُواْ يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ گفتند: ای پدر برای گناهان ما آمرزش بخواه که ما خطاکار بوده ايم. این آیه درباره خطای برادران یوسف است که بعدها که متوجه خطای خود شدند پیش پدر خود وپیامبر بزرگ خدا حضرت یعقوب رفته و از او خواستند تا بدرگاه خدا طلب عفو و بخشش کند. نکته ای که اینجا باید مورد توجه قرار بگیرد اینست که برادران یوسف به غیر از خدا توسل کردند و حضرت یعقوب برای آنها دعا کرد و قرآن این عمل را نفی نمی کند. پاسخ تفصیلی اینکه خداوند در قران می...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا سیادت از طریق مادر هم به ارث می رسد که به فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها سید می گوییم؟ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ سؤال مخاطب: بعضی از علمای شیعه می گویند که زنان هم می توانند انتقال دهنده نسل باشند. مثلا اگرخود خانم سید باشد فرزندانش هم سید می شوند. بعضی ها هم منکر این هستند و می گویند که انتقال دهنده نسب فقط به مرد مربوط می شود. می خواستم بدونم اگر اینجوری باشد که امامان ما هم فرزندان پیامبر نیستند. شما کدامشان را تایید می کنید؟ آیا فرزندان ائمه سید حساب می شوند یا نه؟
      پاسخ اجمالی: تردیدی وجود ندارد که تمامی فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س)، فرزندان پیامبر اسلام(ص) هستند، ولی باید توجه داشت که بین عنوان فرزند رسول خدا بودن و عنوان سید و هاشمی بودن فرق است، هر کس که نسبتش به فاطمه زهرا سلام الله علیها مى‏رسد، از نسل پیامبر اسلام(ص) است ولی جزو سادات نیست؛ زیرا سید و هاشمی بودن عنوانی است که بر کسی که فقط از طریق پدر به هاشم منتسب باشد، صدق می کند. و البته احکام و آثار فقهی مختص به فرزندانی است که از طرف پدر به هاشم انتساب داشته باشند. امام حسن(ع) و امام حسین(ع) همانگونه که به پیامبر از طریق حضرت فاطمه منتسب هستند همچنین از طریق پدر یعنی حضرت علی(ع) به هاشم منتسب هستند. و این دلیل سید بودن آنان است.     پاسخ تفصیلی: کسى در این تردید ندارد که همه فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س)، فرزندان پیامبر اسلام(ص) هستند، ولی باید توجه...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا شفاعت با عدل خداوند سازگاری دارد؟ و آیا شامل حق الناس هم می شود؟
      پاسخ اجمالی: شفاعت یک لطف خداوندیست که در روز قیامت شامل برخی از بندگانش می شود و منافاتی با عدل ندارد زیرا شفاعت شرایطی داردکه تا شرایط فراهم نشود شفاعت حاصل نمی شود. اما درباره اینکه شفاعت شامل حق الناس می شود یا نه بطور قطع نمی توان صحبت کرد گرچه عقلاً محال نیست. پاسخ تفصیلی: با دقت در مفهوم شفاعت و بررسی آيات و احاديث به اين نتيجه می رسيم كه شفاعت نه تنها خلاف عدالت نيست بلكه لطف خداوندی است كه شامل برخی از بندگان مي شود كه شايستگي شفاعت دارند و كسانی كه شامل شفاعت نمی شوند شايستگی شفاعت ندارند.درواقع اشكال سائل به اين مطلب برمی گردد كه دو نفر را با شرايط يكسان در نظر گرفته است كه هيچ فرقی با يكديگر ندارند در حاليكه شفاعت شرايطی دارد كه شامل هركسی نمی شود. چه کسانی شایستگی شفاعت دارند: (1). از گناهان سنگين همانند حقّ النّاس و ظلم كه اميد شفاعت را به صفر...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا عصمت، موهبت الهى است یا امریست اکتسابى که هر انسانى مى تواند آن را به دست آورد؟
    پاسخ اجمالی دانشمندان علم کلام، عصمت را موهبت الهى دانسته اند که پس از وجود زمینه و شایستگى، به شخص معصوم افاضه مى شود و هرگز قابل تحصیل و اکتساب نیست. مثلا شیخ مفید مى گوید: العصمةُ تفضّلٌ من اللّه تعالى...، سید مرتضى مى گوید: العصمة هى لطف اللّه...، اشاعره هم قائل به موهبتى بودن عصمت هستند. برخی آیات مثل آیه تطهیر نیز به موهوبی بودن عصمت گواهی می دهند.   پاسخ تفصیلی شکى نیست که «عدالت» و قسمتى از مراتب تقوا از امور اکتسابى است که انسانهاى حرّ و آزاد و پیراسته از بند شهوت و بردگى نفس اماره مى توانند آن را به دست آورند و خود را با آن بیارایند ولى سخن در جاى دیگر است و آن اینکه: آیا مرتبه ى والایى از تقوا یا مرتبه ى کامل از علم و شناخت شکست ناپذیر، اعم از علم به عواقب گناه و یا درک عظمت و کمال خالق، در پرتو عبادت و ریاضت، قابل اکتساب است یا نه؟ دانشمندان...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا مرجعیت دینى اهل بیت(علیهم السلام) در قرآن بیان شده است؟ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ سؤال مخاطب: آیا در قران کریم چیزی در مورد مرجعیت دینی ائمه(علیهم السلام)، گفته شده است؟
      پاسخ اجمالی طبق آیه تطهیر که اهل بیت را از هرگونه خطا و گناه و پلیدی مبرا دانسته، و آیه هدایت که طبری و احمد حنبل و حاکم و... به سند صحیح از پیامبر(ص) نقل کرده اند: «من بیم دهنده و على، هادى است...»، به روشنی مرجعیت دینی اهل بیت و امام علی(ع) پس از پیامبر(ص) ثابت می شود.   پاسخ تفصیلی برخى از آیات قرآن دلالت بر مرجعیّت دینى اهل بیت(علیهم السلام) دارند که عبارت اند از:     آیه تطهیر: خداوند متعال مى فرماید: «إِنَّما یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً»(1)؛ (همانا خداوند اراده کرده تا هرگونه رجس و پلیدى را از شما اهل بیت(علیهم السلام) دور کرده و شما را کاملاً پاک نماید). شکى نیست که این آیه در شأن اهل بیت پیامبر(صلى الله علیه وآله) وارد شده است. سیزده نفر از صحابه و ده ها...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا معصوم با داشتن نیروى عصمت باز قادر بر انجام گناه مى‌باشد؟
    پاسخ اجمالی عصمت موجب سلب قدرت از انجام گناه نمى گردد. فرد معصوم به خاطر تقواى بالا یا علم شکست ناپذیر نسبت به پیامد گناه و یا شناخت کامل از عظمت خالق، اقدام به انجام کار خلاف نمى کند، هر چند اگر بخواهد مى تواند مانند دیگران مبدأ فساد و گناه باشد و آیاتی از قرآن مثل «إن لم تفعل» در آیه ابلاغ که تصریح می کند پیامبر با داشتن عصمت، قادر بر ترک رسالت مى باشد، این مطلب را تایید می کند.     پاسخ عصمت را خواه مرحله ى کامل از تقوا بدانیم، یا آن را معلول علم شکست ناپذیر نسبت به عواقب گناه تصور کنیم، و یا آن را بازتاب تکامل شناخت نسبت به مقام ربوبى قلمداد نماییم، هرگز عصمت موجب سلب قدرت و توانایى از انجام گناه نمى گردد؛ و انسان معصوم، مى تواند یکى از دو طرف کار را برگزیند. درست است که هیچ فرد عاقلى به سیم لخت برق دست نمى زنـد، و یا باقیمانده ى غـذاى بیمـار...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
نمایش 1 - 10 از 52 نتیجه
آیتم در هر صفحه 10
از 6