ثبت نام | ورود
فارسی | عربی
iran-leader
imam-khomeyni
  • پنج‌شنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۹
  • صفحه نخست
  • پیگیری سؤال
  • آرشیو سؤالات
    • احکام و فقه
      • تقلید
      • نماز
      • وضو و غسل
      • روزه
      • مطهرات
      • نجاسات
      • خمس و زکات
      • ازدواج و زناشویی
      • احکام اختصاصی بانوان
      • حج
      • پوشش و حجاب
      • طلاق
      • فلسفه احکام
      • امر به معروف و نهی از منکر
      • سایر مسائل
    • کلام و عقاید
      • خداشناسی
      • پیامبر شناسی
      • امام شناسی
      • دین و فرقه شناسی
      • انسان شناسی
      • جهان شناسی
      • معاد شناسی
      • مسائل جدید کلامی
      • مهدویت
      • حکومت اسلامی و ولایت فقیه
    • قرآن و حدیث
      • علوم قرآن
      • معارف قرآن
      • تفسیر قرآن
      • علوم حدیث
      • تفسیر حدیث
    • اخلاق و عرفان
      • کلیات
      • اعمال
      • فضایل اخلاقی
      • رذایل اخلاقی
      • سیره اخلاقی بزرگان
      • مکاتب اخلاقی-عرفانی
      • عرفان ناب
    • مشاوره و خانواده
      • ازدواج
      • خانواده
      • بانوان
      • جوانان و نوجوانان
      • مشکلات و اختلالات روانی
    • تاریخ
      • کلیات علم تاریخ
      • تاریخ انبیا
      • تاریخ اسلام
      • تاریخ جهان
      • تاریخ ایران
      • تاریخ فرهنگ و تمدن
      • اماکن
  • نرم افزار
  • کتابخانه
  • دفتر آیت اللّه مدرسی
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • احکام و فقه
    • تقلید
    • نماز
    • وضو و غسل
    • روزه
    • مطهرات
    • نجاسات
    • خمس و زکات
    • ازدواج و زناشویی
    • احکام اختصاصی بانوان
    • حج
    • پوشش و حجاب
    • طلاق
    • فلسفه احکام
    • امر به معروف و نهی از منکر
    • سایر مسائل
  • کلام و عقاید
    • خداشناسی
    • پیامبر شناسی
    • امام شناسی
    • دین و فرقه شناسی
    • انسان شناسی
    • جهان شناسی
    • معاد شناسی
    • مسائل جدید کلامی
    • مهدویت
    • حکومت اسلامی و ولایت فقیه
  • قرآن و حدیث
    • علوم قرآن
    • معارف قرآن
    • تفسیر قرآن
    • علوم حدیث
    • تفسیر حدیث
  • اخلاق و عرفان
    • کلیات
    • اعمال
    • فضایل اخلاقی
    • رذایل اخلاقی
    • سیره اخلاقی بزرگان
    • مکاتب اخلاقی-عرفانی
    • عرفان ناب
  • مشاوره و خانواده
    • ازدواج
    • خانواده
    • بانوان
    • جوانان و نوجوانان
    • مشکلات و اختلالات روانی
  • تاریخ
    • کلیات علم تاریخ
    • تاریخ انبیا
    • تاریخ اسلام
    • تاریخ جهان
    • تاریخ ایران
    • تاریخ فرهنگ و تمدن
    • اماکن
  • آیا حدیث «هرکس به من بشارت پایان ماه صفر را بدهد من به او بشارت بهشت را می دهم» صحیح است؟
      این باور غلط که به صورت بشارت بهشت از قول پیامبر(ص) در راستای خوشنودی ایشان از پایان یافتن ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول صورت می‌گیرد، متأسفانه باعث شده اصل و شأن حدیث، مورد غفلت قرار گرفته و مفهوم آن وارونه جلوه داده شود. اما اصل واقعه و حدیث چیست؟ این روایت در شأن یکی از بهترین صحابه پیامبر اعظم(ص) ابوذر غفاری است که به دلیل رواج آن باور غلط، محور حدیث به کلی فراموش شده است. این حدیث درباب«معنى قول النبی ص من‏ بشرنی‏ بخروج‏ آذار فله الجنه» ازکتاب معانی الاخبار(النص /۲۰۴) وهمچنین کتاب علل الشرایع مرحوم شیخ صدوق(ج1/ص ۱۷۵) ودرروضه المتقین فی شرح من لایحضره الفقیه اثر مرحوم محمد تقی مجلسی (ج ۱۳ /ص۳) وبا سلسله‌ سند زیربیان شده است: »حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ الشَّیْبَانِیُّ وَ أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْقَطَّانُ وَ الْحُسَیْنُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا درست است که امام سجاد(ع) به یزید فرمودند برای اینکه نجات پیدا کنی نماز غفیله بخوان؟ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ سؤال مخاطب: در مورد نماز غفیله مطالبی شنیدم به این مضمون که یزید از امام سجاد(ع) پرسید: من پسر رسول الله را کشتم ... آیا ممکن است نجات پیدا کنم؟ امام سجاد(ع) فرمود: «بله! اگر نماز غفیله بخوانی ممکن است نجات پیدا کنی ...» بعد حضرت زینب(س) به امام سجاد فرمود: تو داری قاتل پدرت را نجات می‌دهی؟ آن‌حضرت جواب داد: «... من گفتم نماز غفیله، ولی یزید [به علت دل درد] هیچ‌وقت موفق به خواندنش نمی‌شود». آیا این مطلب درستی است و این حرف در کجا آمده است؟
      پاسخ اجمالی چنین روایتی در کتاب‌های حدیثی معتبر وجود ندارد و حتی شبیه به این مضمون را نیز در کتب روایی نیافتیم علاوه بر این‌که محتوای این روایت نیز از چند جهت قابل نقد است: 1. عدم تناسب بین جرم و کیفیت توبه از آن. 2. در نظر نگرفتن موضوع نیّت در اعمال. 3. تناسب نداشتن آن با مقام حضرت سجاد (ع) و حضرت زینب(س).   پاسخ تفصیلی در بررسی آنچه که میان مردم معروف و مشهور است، گاهی به مطالبی بر می‌خوریم که به اشتباه آن‌را به امامان معصوم(ع) نسبت داده و جزو احادیث آنان بر می‌شمرند. اگر چه نماز غفیله یکی از نمازهای مستحبی است که چندین روایت در استحباب آن از ائمه(ع) رسیده است،(1) و به همین سبب است که عموم فقها، بر استحباب آن نظر داده‌اند.(2) اما مطلبی که برای بیان فضیلت این نماز، در سؤال بیان شده است صحیح نیست. قابل توجه است که چنین مطلبی در کتاب‌های حدیثی...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا در نهج البلاغه به زنان توهین شده است؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ لطفا در مورد خطبه زنان نهج البلاغه توضیح دهید.من خانم32 ساله هستم که واسه تقویت ایمان تصمیم گرفتم نهج البلاغه را بخونم ولی با خوندن این خطبه دیگه نتونستم ادامه بدم.حس کردم به شخصیت زن خیلی توهین شده؟
    پاسخ اجمالی: درپاسخ به این سوال ابتدا باید گفت که مراد امام ازبیان این خطبه تخریت و کم ارزش نشان دادن زن نبوده است چرا که خود حضرت درروایت دیگری می فرماید که کسی که ارزش خود را کم گرفت امیدی به خیرش نداشته باش چه طور میشود امام علی (ع) ارزش نصف انسان ها را بخواهد از بین ببرد وباید بیشتر در این باره دقت شود و در حالی که تمام ائمه که حجت های خدا برای انسان ها هستند یک زن یعنی حضرت زهرا (س) را به عنوان حجت خدا برای خود معرفی می کنند پس تمام زنان ناقص العقل نیستند بلکه باید در کلام مولا امیرالمومنین ظرایفی وجود دارد که باید به آنها توجه شود  در روایات، عقل با معانی مختلفی به کار رفته است. حضرت علی(ع) می فرمایند: «العقل عقلان عقل الطبّع و عقل التّجربه ...» «عقل دو نوع است: عقل طبیعی فرد و عقل تجربه.» حال چه بسا در روایات نقص عقل، مراد ضعف عقل تجربه زن باشد. زیرا زن بر اساس...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا حضرت علی(ع) زنان را ناقص العقل می خواند؟
      پاسخ اجمالی با توجه به توصیفاتی كه از زنان در خطبه ۸۰ نهج البلاغه ذكر شده است و  بررسی سندی روایت، عرضه آن به قرآن كریم، فضای صدور روایت، سیره عملی حضرت امیر(ع) در برخورد با زنان در زمان زندگی و حكومت خویش و نیز بررسی محتوای روایت، ناگزیر از سه راه هستیم: الف: یا روایت را معارض قرآن دانسته و آن را طرح نماییم. ب: یا آنرا توجیه نموده و نقص را به معنای تفاوت بدانیم و به تفاوت زن و مرد قائل شویم. ج: و یا اصولا روایت را صرفا در خصوص مورد صدورش یعنی جریان جنگ جمل، حمل نماییم.     پاسخ تفصیلی این روایت باید در پنج محور كلی مورد بررسی قرار گیرد: اول: عرضه روایت به قران کریم؛ دوم: بررسی اسناد روایت؛ سوم: بررسی شان صدور و فضای تاریخی این روایت؛ چهارم: بررسی سیره عملی حضرت امیر(ع) در برخورد با زنان؛ پنجم: بررسی متن روایت. ...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا در قرآن از امامت به عنوان اصول دین یاد نشده؟ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ سؤال مخاطب: ببخشید یه سوال داشتم. چرا در قرآن از همه ی اصول دین مستقیما حرف زده و اینکه پاداش عمل به آن چیه و نیز جزای روی گردانی از آن ، اما همچین آیه ای در مورد امامت نیست؟
      پاسخ اجمالی آیاتی که برای بیان ولایت و امامت بیان شده اند، کم نیستند ولی متأسفانه برخی در صدد انکار کردن آن ها هستند و با تأویل های شخصی منظور این آیات را منحرف می سازند. ولی با این حال اگر هیچ بخش تاریخ را باور نکنیم و تمام مسلمات آن را کنار بگذاریم، این چه امر مهم و سنگینی بوده است که رسول(ص) پس از ابلاغ پیام های  الهی، اگر آن را ابلاغ نمی کرده، تمام زحماتش هدر می رفته است؟ این چه امری بوده است که عده زیادی از مردم، نسبت به آن موضع منفی داشته اند که خدا وعده حفاظت از رسول(ص) در مقابل مردم را مطرح می کند؟ آیا اندیشیدن در همین یک آیه کافی نیست تا برای چشمان باز حقیقت را روشن نماید؟ «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر