• آیا ادیان و مذاهب دیگر غیر از اسلام بر حق هستند؟ ____________________________________________________________________________________________________________________________________ سؤال مخاطب: هرگاه اسلام ناسخ دین هاى دیگر است، چرا در برخى از آیات قرآن، هریک از افراد و ملل جهان را اعم از مسلمان و یهودى و مسیحى و... در صورتى که به خدا ایمان داشته باشد و عمل نیک انجام دهد، اهل نجات مى داند و مى گوید: براى چنین افرادى در روز رستاخیز ترس و اندوهى وجود ندارد، آیا مفادّ این نوع آیات این نیست که همه ملل جهان حتّى پس از طلوع اسلام با شرایط یاد شده، اهل نجات مى باشند و هنوز هم شرایع آنها به قوّت خود باقى است و از درجه اعتبار ساقط نشده اند؟
      پاسخ اجمالی برخی می گویند: چون آیات قرآن، پیروان راستین هریک از ادیان گذشته را رستگار می داند، پس هنوز آن ادیان منسوخ نشده، بلکه هر یک از آنها راهى به سوى خداست و لزومى ندارد که انسان از شریعت خاصّى مانند اسلام پیروى کند. ولی نامه هاى پیامبر(ص) و دعوت هاى پیاپى وى و جهاد طاقت فرساى ایشان با اهل کتاب و همچنین شأن نزول آیه و سخنانى که در این زمینه از پیشوایان بزرگ به دست ما رسیده است، همگى حکایت از آن دارد که این برداشت باطل است. پاسخ تفصیلی لازم است قبلا متون آیات مزبور را ذکر کرده سپس به تجزیه و تحلیل آن بپردازیم. 1- اِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِیِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَومِ الآخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحَاً فَلَهُمْ اَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلاَخَوْف عَلَیْهِمْ وَلاَهُمْ یَحْزَنُونَ؛ (کسانى که (به پیامبر...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا این سخن خداى متعال که مى فرماید: «بسیارى از جن و انس را براى دوزخ آفریدیم»، با اختیار منافات دارد؟
      پاسخ اجمالی این تعبیر مانند سخن نجارى است که می گوید: چوب ها را برای تهیه درب و سوزاندن جمع آوری کرده ام و تمام سعی او این است که از تمام آنها درب بسازد. در مورد انس و جن هم وقتی به آیات دیگری مانند: «جن و انس را برای عبادت خلق کرده ام» و... رجوع می کنیم، می بینیم که هدف اصلی خداوند، رسیدن همه انسانها به سعادت است چرا که اسباب سعادت را در اختیارشان گذاشته؛ اما گروهى با اعمال خویش، خود را نامزد دوزخ مى کنند، و گروهى خود را با اعمالشان، نامزد بهشت مى سازند.   پاسخ تفصیلی خداى متعال در آیه179 سوره«اعراف» مى فرماید: (ما بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفریدیم)؛ «وَ لَقَدْ ذَرَاْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الاِنْسِ.» ذَرَاْنا از ماده ذَرْء (بر وزن زرع) در اصل، به معنى خلقت، آفرینش، ایجاد و اظهار است، ولى ماده ذرْو (با واو) به معنى پراکنده...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا این سخن که حضرت مریم(علیها السلام) از حضرت صدیقه کبری(علیها السلام) برتر است صحیح است؟
      پاسخ اجمالی آیاتی که برگزیدگی حضرت مریم بر زنان عالم را بیان کرده مبنای پذیرش روایاتی شده که از آنها افضلیت حضرت مریم برداشت می شود. لکن مراد از«عالمین» در قرآن که در موارد دیگر از جمله درباره بنی اسرائیل نیز به کار رفته، مردم همان عصر است. ضمن اینکه روایاتی وجود دارد که به افضلیت حضرت فاطمه بر همة زنان تصریح شده. و در بسیاری از روایات، حضرت فاطمه(س) را به عنوان برترین بانوی دو عالم یا بدون استثناء سرور زنان اهل بهشت معرفی نموده است. و حتی در روایتی به خصوص فاطمه(س) را برتر از مریم معرفی می کند.   پاسخ تفصیلی فضیلت فاطمه زهرا(علیها السلام) نسبت به دیگر زنان در روایات مختلفی وارد شده است. اما در برخی از روایات افضلیت حضرت فاطمه(علیها السلام) تحت الشعاع افضلیت حضرت مریم قرار گرفته است. باید گفت: اولاً: مبنای پذیرش این دسته از روایات ظاهراً توجه به...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا آیه تطهیر با اختیار اهل بیت علیهم السلام منافات دارد؟ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ سؤال مخاطب: سلام آیا آیه تطهیر اختیار اهل بیت را زیر سوال نمی برد؟؟ وقتی خداوند می خواهد که آنان پاک باشد. یعنی اینکه آنها اگر هم دلشان بخواهد نمی توانندگناه کنند و لذا دیگر آیه تطهیر فضیلتی را برای اهل بیت ثابت نمی کند. وانگهی آیا این آیه و در کل فضیلت های اهل بیت در تناقض با آیه پایانی سوره مبارکه کهف نیست آنجا که خدا به پیامبر می فرماید که: بگو من بشری ساده مثل شما هستم؟
        پاسخ اجمالی زمانی می توان گفت کسی مجبور است که خود آن شخص دوست دارد کاری را انجام دهد ولی مجبورش می کنند که ترک کند و یا بالعکس، اما ائمه هرگز میل و محبتی به گناه نداشتند بلکه همواره سعی و تلاش آنها در دوری جستن از گناه بوده است و این که خداوند اراده کرده که ائمه پاک از پلیدی و گناه باشند در راستای همین سعی وتلاشی است که ائمه داشته اند، زیرا کسی شایسته این فضیلت است که خود آن شخص هم با سعی و تلاش، خود را از گناه و پلیدی حفظ کند و برای ادامه این راه به خدا توکل کند که ائمه در اوج این مرتبه بوده اند. و اما در مورد قسمت دوم سوال باید در نظر داشت که این آیه در جواب به منکران پیامبر است که می گفتند پیامبر ادعای قدرت خدایی و مافوق طبیعی کرده. این آیه نازل شده است تا گفته شود که پیامبر بشر است تا این گونه مسائل برطرف شود نه این که پیامبر فرقی با دیگران ندارد و...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا آیه تطهیر با اختیار داشتن اهل بیت پیامبر علیهم السلام منافات ندارد آیا با آیه 110سوره کهف در تناقض نیست؟
    پاسخ اجمالی: در پاسخ به قسمت اول سوال باید گفته شود که زمانی گفته می شود کسی مجبور شده به کاری شده است،که خود آن شخص دوست دارد آن کار را انجام دهد ولی مجبورش می کنند که ترک کند اما ائمه هرگز میل و محبتی به گناه نداشتند بلکه همواره سعی و تلاش آنها در دوری جستن از گناه بوده است  و این که خداوند اراده کرده که ائمه پاک از پلیدی و گناه باشند در راستا همین سعی وتلاش است که ائمه داشته اند، زیرا کسی شایسته این فضیلت است که خداوند او را از گناه و پلیدی حفظ کند که خود آن شخص هم  با سعی و تلاش، خود را از گناه و پلیدی حفظ کند و برای ادامه این راه به خدا توکل کند که ائمه در اوج این مرتیه بوده اند و اما در مورد قسمت دوم سوال باید گفت که این آیه در جواب به منکران پیامبر که می گفتند که پیامبر ادعای قدرت خدایی و مافوق طبیعی کرده نازل شده است و همچنین در مورد بعضی از انبیاء گذشته عده...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا خداوند همه کسانی که دین اسلام را نپذیرفتند در آتش می اندازد؟
    پاسخ اجمالی: ورود به بهشت بر ملاک "ایمان" و "عمل صالح" استوار است. فرد شیعه هم به شرطی به بهشت می رود که از شیعه بودن تنها عنوانی را یدک نکشیده، و به لوازم شیعه گری عمل کرده باشد و یا سرمایه ای اندوخته باشد که با آن مورد شفاعت واقع شود. پیروان هر دین آسمانی تا قبل از آمدن شریعت بعد- اگر طبق دین خود عمل کرده باشند-، بهشتی خواهند بود، لکن پس از بعثت رسول الله (ص) تنها دین مقبول درگاه الهی، اسلام واقعی است که در مکتب اهل بیت، تجلی یافته است. البته از قرآن و روایات اسلامی استفاده می شود که مستضعفین؛ یعنی کسانی که توان دست یابی به راهنما را نداشته و امکان مهاجرت به سایر بلاد و ... را نیز نداشته اند، لکن طبق فطرت خود "انسان" زیسته اند، از رحمت الاهی برخوردار خواهند شد. مستضعفین، علاوه بر جاهلان قاصر، افراد نابالغ (که قبل از بلوغ و تکلیف از دنیا می روند) و نیز دیوانگان و ... را نیز...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • ایا دین از سیاست جدا است؟
    پاسخ اجمالی: در پاسخ به این سوال به خاطر اجمالی بودن جواب به بیان دو شیوه کلی برای جواب به طرفداران اندیشه جدایی دین از سیاست می پردازیم 1. ارجاع به گزاره‏ها، متون و منابع اسلامی با مروری کوتاه بر قوانین اسلامی و آیات قرآن روشن می گردد که اسلام دینی است جامع و همه سونگر که تمام ابعاد زندگی انسان (فردی، اجتماعی، دنیوی، اخروی، مادی و معنوی) را در نظر گرفته و همان گونه که مردم را به عبادت و یکتا پرستی دعوت نموده و دستورات اخلاقی و مربوط به خودسازی فردی را دارد احکام و دستوراتی در مورد مسائل حکومتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، قضایی و مربوط به اداره صحیح جامعه روابط بین‏المللی، حقوقی و... داراست و مقررات قضایی، حقوقی، روابط اجتماعی، مسائل اقتصادی، تربیتی و ... دارد حضرت امام(ره) در این باره می فرمایند: «اسلام دین سیاست است با تمام شئونی که سیاست دارد ـ این نکته برای هر کسی که کمترین...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا شهید تنها به کسی میگویند که در میدان جنگ به شهادت میرسد یا به افراد دیگری هم این صفت را القا میکنند و آیا در روایات و قرآن چیزی در این باره داریم؟
    شهید به معنای حاضر است که حضورش قوی است. (به دلیل صفت مشبهه بودن)(1)و می تواند در موارد متعددی به استعمال شود. مثلا خدا شاهد بر همه چیز است، به همین خاطر به او شهید گفته شده است: «إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهیدٌ؛خداوند بر هر چیز گواه (و از همه چیز آگاه) است. (2)» به پیامبر (ص) شهید گفته می شود، چون ناظر بر اعمال ماست: «وَ یَكُونَ الرَّسُولُ عَلَیْكُمْ شَهیداً؛و پیامبر هم بر شما گواه است. (3)» و موارد متعدد دیگری که در قرآن به شهادت توصیف شده اند. اما این کلمه در لسان عرف امروز، به معنای کسی است که در راه خدا کشته شده است: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ (4) (اى پیامبر!) هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند، مردگانند! بلكه آنان زنده‏اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند.» که چند...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا صحیح است که در قرآن مجید اجازه داده شده که اگر زن از حقوق زناشویی سر باز زند او را تنبیه بدنی نمایند؟
        پاسخ اجمالی دستور صریح قرآن این است که شوهر نسبت به زنی که حاضر به اداى حقّ زناشویى نیست، نخست از طریق پند و اندرز و سپس با جدا کردن بستر خویش و قهر کردن برخورد نماید و اگر هیچ وسیله اى مؤثّر نشد، در این صورت مى تواند از تنبیه خفیف بدنى استفاده کند و بدیهى است که این موضوع، یک موضوع کاملا استثنایى است.   پاسخ تفصیلی در اىن تردید نیست که اسلام خدمات پرارزشى به جامعه زنان عالم کرده و حقّ بزرگى به گردن آنها دارد، حتّى آن دسته از نویسندگان تاریخ تمدّن غربى که نظر خوشى به اسلام ندارند، مانند «کرین برینتون» و «جان کریستوفر» و «روبرت لى وولف» در کتاب تاریخ تمدّن غرب و مبانى آن در شرق، صریحاً اعتراف مى کنند که نهضت اسلام کمک مؤثرى به بهبود حال زنان نموده و قرآن مجید نیز دستورهاى مؤکّدى در این باره صادر کرده است؛ نمونه آن، آیه شریفه «وَ...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا می توان از آیه 85 سوره آل عمران اینطور برداشت کرد که انسان های ادیان دیگر به جز اسلام، به دوزخ می روند؟
      پاسخ اجمالی: از ظاهر آیه و تفاسیر اینطور استفاده می شود که كسانیكه اسلام به گوش آنها رسيده، ولى آن را رها كرده و به سراغ ديگر مكاتب رفته‌اند اين افراد در قيامت زيانكارند و دين آنها مورد پذيرش نيست، چرا که اسلام کامل ترین و آخرین دین الهی است که مردم ملزم به تمسک به آن هستند.   پاسخ تفصیلی: «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ‌»(1) و هر كس غير از اسلام به سراغ دينى ديگر برود، پس هرگز از او قبول نمى‌شود و او در قيامت از زيانكاران خواهد بود. از جمله‌ى‌ «يَبْتَغِ»، استفاده مى‌شود كه مراد آيه، كسانى هستند كه اسلام به گوش آنها رسيده، ولى آن را رها كرده و به سراغ ديگر مكاتب رفته‌اند. اين افراد در قيامت زيانكارند و دين آنها مورد پذيرش نيست. با توجّه به آيه 81 آل عمران(2)، پذيرش دين...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
نمایش 1 - 10 از 36 نتیجه
آیتم در هر صفحه 10
از 4