• میخواستم بدونم منظور خدا از اینکه می فرماید عرشش بروی اب است چیست؟ چرا اب را مثال زده خداوند؟؟
      مفسران شيعى و برخى از مفسران سنّى، چون محمد عبده، معتقدند كه مراد از «عرش» به طور قطع، موجودى جسمانى به نام تخت نيست؛ بلكه منظور از عرش، ملك و سلطنت و استيلاى خداوند است كه با كنايه از آن‏ها به عرش تعبير آورده شده است. مقصود از آب، يا همان آب معروف است كه ماده‏ى حيات شناخته مى‏شود، (1) . و يا هر ماده‏اى روان و مذاب است كه ماده پيشين زمين و آسمان و ديگر كرات را تشكيل مى‏دهد، (2) . بنابراين، «عرش» ملك مظهر سلطنت خداست و استقرار عرش روى چيزى، به معناى قرار داشتن ملك و سلطنت بر آن چيز مى‏باشد. علامه مجلسى نيز به نقل از سيد داماد نقل مى‏كند كه مراد از «الماء» يا علم و دين است؛ زيرا اطلاق اسم «ماء» بر علم، در قرآن كريم و احاديث استعمال زيادى دارد. و يا عقل قدسى است كه حامل علم مى‏باشد. مانند آيه‏ى وَ تَرَى اَلْأَرْضَ هامِدَةً، فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَيْهَا اَلْماءَ اِهْتَزَّتْ وَ...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • معنى جمله «إِنِ الْحُکْمُ اِلاّ لله» چیست؟
      پاسخ اجمالی مراد ازآیه «إِنِ الْحُکْمُ اِلاّ لله» این است که هر فرمانی در عالم آفرینش و تکوین و در عالم تشریع همه به دست خداست. بنابراین مأموریت پیامبر(ص) و زنده کردن مردگان همه به اذن اوست. با این حال در بعضی زمانها از این آیه سوء استفاده شده است؛ خوارج در جریان حکمیت از این آیه استفاده ابزاری کردند و عده ای هم از آن برای اثبات مسلک جبر استفاده نمودند.   پاسخ تفصیلی جمله «إِنِ الْحُکْمُ اِلاّ لله» معنى روشنى دارد و آن این که: هر گونه فرمان در عالم آفرینش و تکوین و در عالم احکام دینى و تشریع به دست خداست، و بنابراین اگر پیامبر(صلى الله علیه وآله) مأموریتى پیدا مى کند آن هم به فرمان او است. اگر حضرت مسیح مثلاً مرده اى را زنده مى کند، آن هم به اذن او است، همچنین هر منصبى اعم از رهبرى الهى و قضاوت و حکمیت به کسى سپرده شده است، آن هم از ناحیه پروردگار است. ...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • منظور از آیه 43 سوره فاطر که می فرماید: فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا، چیست؟
        پاسخ اجمالی طبق آیه ۴۳ سوره فاطر و آیات دیگر، سنت الهى تغییر ناپذیر است؛ زیرا خداوند به همه امور گذشته و آینده آگاه است و اینگونه نیست که با گذشت زمان، به مسائلى واقف شود که او را از سنت دیرینه اش بازدارد. منظور از«سنت»، قوانین ثابت و اساسى «تکوینى» یا «تشریعى» الهى است که هرگز دگرگونى در آن روى نمى دهد و این از یکسو، به همه رهروان راه حق دلگرمى و آرامش مى بخشد، و از سوى دیگر، وحدت دعوت انبیاء و یکپارچگى قوانین حاکم بر نظام آفرینش و نظام زندگى انسان ها را روشن مى سازد. پاسخ تفصیلی خداى متعال در آیه ۴۳ سوره «فاطر» مى فرماید: (هرگز براى سنت الهى تغییر و تبدیلى نمى یابى، و هرگز براى سنت الهى، دگرگونى نخواهى یافت)؛ «فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللّهِ تَبْدِیلاً وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللّهِ تَحْوِیلاً». نوسان و دگرگونى سنتها درباره کسى تصور مى...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • منظور آیه «إِنِ الْحُکْمُ اِلاّ لله» چیست؟
      پاسخ اجمالی مراد ازآیه «إِنِ الْحُکْمُ اِلاّ لله» این است که هر فرمانی در عالم آفرینش و تکوین و در عالم تشریع همه به دست خداست. بنابراین مأموریت پیامبر(ص) و زنده کردن مردگان همه به اذن اوست. با این حال در بعضی زمانها از این آیه سوء استفاده شده است؛ خوارج در جریان حکمیت از این آیه استفاده ابزاری کردند و عده ای هم از آن برای اثبات مسلک جبر استفاده نمودند.   پاسخ تفصیلی جمله «إِنِ الْحُکْمُ اِلاّ لله» معنى روشنى دارد و آن این که: هر گونه فرمان در عالم آفرینش و تکوین و در عالم احکام دینى و تشریع به دست خداست، و بنابراین اگر پیامبر(صلى الله علیه وآله) مأموریتى پیدا مى کند آن هم به فرمان او است. اگر حضرت مسیح مثلاً مرده اى را زنده مى کند، آن هم به اذن او است، همچنین هر منصبى اعم از رهبرى الهى و قضاوت و حکمیت به کسى سپرده شده است، آن هم از ناحیه پروردگار...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • منظور خداوند که می فرماید: "ما از رگ گردن به شما نزدیکتریم"، چیست؟ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ سؤال مخاطب: این که خداوند در قرآن فرموده ما از رگ گردن به شما نزدیک تریم، منظورش از نزدیک بودن چیست چون خداوند که جسم ندارد تا بخواهد مثلا یک سانتی متر از رگ گردن به ما نزدیک تر باشد؟
      پاسخ اجمالی: نزدیک‏تر بودن از رگ گردن، تمثیلى است براى بیان استیلا و احاطه خداوند بر بندگان خویش، چون رگ گردن، رگى حیاتى براى بدن است و با قطع آن سریعاً جان از بدن مفارقت مى‏کند. خداوند براى بیان احاطه و اقتدار خویش از این استفاده نموده است نه آن که خداوند -نعوذ باللَّه- جزئى از بدن و یا موجودى داراى جرم و جسم باشد.   پاسخ تفصیلی: نزدیک‏تر بودن از رگ گردن، تمثیلى است براى بیان استیلا و احاطه خداوند بر بندگان خویش، چون رگ گردن، رگى حیاتى براى بدن است و با قطع آن سریعاً جان از بدن مفارقت می ‏کند. خداوند براى بیان احاطه و اقتدار خویش از این استفاده نموده است نه آن که خداوند- نعوذ باللَّه- جزئى از بدن و یا موجودى داراى جرم و جسم باشد. خداوند سبحان فرمود: «وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِید» (ما...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • و زمانی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من! شما با انتخاب گوساله (برای پرستش) به خود ستم کردید! پس توبه کنید؛ و به سوی خالق خود باز گردید! و خود را (یکدیگر را) به قتل برسانید! این کار، برای شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است.» سپس خداوند توبه شما را پذیرفت؛ زیرا که او توبه‌پذیر و رحیم است.(بقره54) درآیه فوق خداوند پذیرش توبه را برای بنی اسرائیل منوط به قتل یکدیگر بیان میکند.حکمت این امرچیست؟ آیا توبه بدون خشونت وخونریزی نمی توانست باشد؟
    شک نیست پرستش گوساله سامرى، کار کوچکى نبود، ملتى که بعد از مشاهده آن همه آیات خدا و معجزات، پیامبر بزرگشان موسى(علیه السلام) همه را فراموش کنند و با یک غیبت کوتاه پیامبرشان به کلى اصل اساسى توحید و آئین خدا را زیر پا گذارده بت پرست شوند. اگر این موضوع براى همیشه از مغز آنها ریشه کن نشود وضع خطرناکى به وجود خواهد آمد، و بعد از هر فرصتى مخصوصاً بعد از مرگ موسى(علیه السلام)، ممکن است تمام آیات دعوت او از میان برود، و سرنوشت آئین او به کلى به خطر افتد در اینجا باید شدت عمل به خرج داده شود، و هرگز تنها با پشیمانى و اجراى صیغه توبه بر زبان نباید قناعت گردد، لذا فرمان شدیدى از طرف خداوند، صادر شد که در تمام طول تاریخ پیامبران مثل و مانند ندارد، و آن این که ضمن دستور توبه و بازگشت به توحید، فرمان اعدام دسته جمعى گروه کثیرى از گنهکاران به دست خودشان صادر شد. این فرمان به نحو خاصى مى بایست...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
نمایش 31 - 36 از 36 نتیجه
آیتم در هر صفحه 10
از 4