• آیا حیوانات بهره اى از درک و شعور دارند؟
      پاسخ اجمالی نظام شگفت انگیز زندگى حیوانات، روشنگر سطح عالى شعور آنها است. نظام تمدن آکاهانه مورچگان و زنبور عسل و یا واکنش سنجیده برخی حیوانات در قبال مسائل پیش بینی نشده یا وفاداری حیوانات درنده نسبت به حامیان خود و یا تربیت پذیری بسیاری از حیوانات برای تخصص های پلیسی، امداد، مددکاری و...، موید آیات قرآن در این موارد محسوب مى شود. پاسخ تفصیلی زندگى بسیارى از حیوانات آمیخته با نظام جالب و شگفت انگیزى است که روشنگر سطح عالى فهم و شعور آنها است. کیست که درباره مورچگان و زنبور عسل و تمدن عجیب آنها و نظام شگفت انگیز لانه و کندو، سخنانى نشنیده باشد، و بر درک و شعور تحسین آمیز آنها آفرین نگفته باشد؟ گر چه بعضى میل دارند همه اینها را یک نوع الهام غریزى بدانند، اما هیچ دلیلى بر این موضوع در دست نیست که اعمال آنها به صورت ناآگاه (غریزى و بدون تعقّل) انجام مى شود. چه...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • تقدیر و سرنوشت چیست و تا چه اندازه دست ماست؟
    پاسخ اجمالی: در پاسخ به این سوال باید گفته شود که تقدیر و سرنوشت به دو معنا تفسیر شده اند معنای نخست این است که سرنوشت هرکس از روز نخست بدون اطلاع و حضور شخص از طرف خدا تعیین شده است و با کوشش خود شخص دیگر قابل تغییر نیست که با بررسی ها منابع دینی و اسلامی باطل بودن این معنا روشن است اما معنای صحیح سرنوشت که در کتب اسلامی با عنوان قضا و قدر مطرح شده است این است که قضا به معنای حکم و قدر به معنای اندازه گیری است که خود این قضا و قدر به دو دسته تقسیممی شود قضا و قدر تکوینی و قضا و قدر تشریعی معنای قضا و قدر تکوینی اين است كه هر چيزي و هر حادثه و پديده و هر موجودي در عالم علتی دارد و آن حادث اندازه و مقداری دارد قضا و قدر تشریعی به معناي فرمان الهي در تعيين وظايف فردي و اجتماعي انسان ها و مقدار و حدود اين وظايف است و باید گفت که در قرآن آیاتی داریم بر اینکه خود سرنوشت خود را...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • لطفا بفرمایید چگونه می توانیم دنیا و آخرت را باهم داشته باشیم، آیا این دو با هم تضاد دارند؟
      باید دقت کرد که تضاد بین دین و دنیا چیست؟ آیا مومنان از خواب و خوراک منع شده اند؟ آیا مومنان نمی توانند خانواده تشکیل دهند و با اقوام و دوستان معاشرت کنند؟ آیا مومنان نمی توانند شادی کنند و به تفریح بپردازند؟ آیا لذت و تمایلی در انسان وجود دارد که مومن به طور کامل از آن منع شده باشد؟ یا ... اگر اندکی بنگریم، می بینیم که در این ظواهر دنیوی فرقی بین مومن و کافر نیست. اگر فقر وجود دارد، کافر فقیر هم داریم، کما اینکه مومن فقیر هم داریم. اگر بیماری وجود دارد، کافر بیمار هم داریم کما اینکه مومن بیمار هم داریم. با این حال احساس تعارض بین دنیا و آخرت، احساس غلطی نیست کما اینکه امام على عليه السلام می فرمایند: همچنان كه روز و شب با هم جمع نمى شوند، خدا دوستى و دنيا دوستى نيز با هم گرد نمى آيند.(1) و سرّ مطلب در نوع نگاه انسان به دنیا است. که به دنیا چگونه بنگریم. آن را...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • نظم موجود در عالم رو با توجه به بی نظمی های آن توضیح بدید؟مثل زلزله سیل و غیره...
    تمام اين موارد ،مانند سيل وزلزله وغيره دقيقا طبق قوانين علي ومعلولي جهان ،صورت ميگيرد،هر چند که اين پديده دائمي نباشد وما نامش را تصادفي بگذاريم ويا هرچند که ما علت ان را ندانيم،يعني حتي يک تصادف هم حتما علتهايي دارد که وقتي کارشناسش بيايد انها را تشخيص ميدهد.ويک معجزه هم داراي علتهاي مادي وغير مادي است که ساير انسانها نسبت به ان غافلند. اول آنكه بر كسي پوشيده نيست كه تمام وقايع و حوادث جهان هستي , تابع قانون عليت است ; به اين معني كه براي ظهور و وقع هر پديده يا حادثه اي , علتي وجود دارد و در واقع هر پديده اي , معلول پديده يا علتي ديگر است . اين اصل (اصل عليت ) , اصلي است كه انسان , به طور فطري , قائل به جهانشمول بودن آنست و شك و ترديدي در آن راه ندارد. اساس تلاش انسان براي گسترش علوم مختلف تجربي , به همين معناست ; به عبارت ديگر , علوم تجربي سعي در كشف علل وقوع حوادث و پديده ها...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • هدف از خلقت چیست؟
    این سوال را با یک دلیل عقلی جواب می دهیم: الف. خداوند متعال به مقتضای این که خودش واجب الوجود است و وجود او وابسته به چیزی نیست، هیچ محدودیتی و نقصی ندارد و همه کمال ها را دارا است؛ بلکه عین کمال است. ب. از جمله کمالات او فیاض و جواد بودن است ج. هرخیری و کمالی ناشی از وجود است و هر شر و نقصی ناشی از عدم؛ مثلا علم خیر و کمال است و جهل شر و نقص به شمار می آید. قدرت نیز درمقابل عجز و ناتوانی، یک امر وجودی است. پس معلوم می شود که وجود خیر است و در مقابل آن هر شر و نقصی از عدم است. د. با توجه به مقدمه سوم می توان دریافت که فیاض و جواد بودن خداوند با آفریدن و ایجاد کردن محقق می شود. پس لازمه فیاض بودن آفریدن است. البته این که گفته می شود، آفریدن لازمه فیاض بودن خدا است، بدین معنا نیست که او مجبور به آفریدن است؛ زیرا در جبر همواره یک نیروی خارج و برتری بر اراده قدرت فاعل غلبه...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
نمایش 5 نتیجه