• آیا حکومت دینی مقدس است؟ در این صورت فسادهای موجود در چنین حکومتی چگونه پذیرفته می شوند؟
      مقدس به امری گفته می شود که دارای نوعی طهارت الهی باشد.(1) و اصولاً هر امر مرتبط به خدای متعال، به نوعی کسب قداست می کند. از پوستینی که بر روی کتاب الهی (قرآن) کشیده می شود، تا کعبه که به خدا منتسب است و ... بنابراین با توجه به اینکه در حکومت الهی، تنزیه از شرک وجود دارد، حکومت نیز مقدس خواهد بود. چون حق تعیین حاکم، تنها به دست خدای متعال است و در جایی که حاکم با اذن و اجازه خدای متعال به حکومت رسیده، اغیار نفی شده اند و حکومت از شرک دور است. پس مقدس بودن حکومت الهی، مساله ای واضح است. از بیان مطرح شده روشن می شود که تنها اموری که قابل انتساب به خدای متعال هستند، می توانند مقدس باشند. و روشن است که فسادها و انحراف ها نمی توانند به خدای متعال منتسب باشند. پس امور فاسد شده، هیچ نوع تقدسی ندارد و اتفاقا در جایی که نوعی از تقدس وجود دارد، واکنش ها نسبت به امور...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • ایا دین از سیاست جدا است؟
    پاسخ اجمالی: در پاسخ به این سوال به خاطر اجمالی بودن جواب به بیان دو شیوه کلی برای جواب به طرفداران اندیشه جدایی دین از سیاست می پردازیم 1. ارجاع به گزاره‏ها، متون و منابع اسلامی با مروری کوتاه بر قوانین اسلامی و آیات قرآن روشن می گردد که اسلام دینی است جامع و همه سونگر که تمام ابعاد زندگی انسان (فردی، اجتماعی، دنیوی، اخروی، مادی و معنوی) را در نظر گرفته و همان گونه که مردم را به عبادت و یکتا پرستی دعوت نموده و دستورات اخلاقی و مربوط به خودسازی فردی را دارد احکام و دستوراتی در مورد مسائل حکومتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، قضایی و مربوط به اداره صحیح جامعه روابط بین‏المللی، حقوقی و... داراست و مقررات قضایی، حقوقی، روابط اجتماعی، مسائل اقتصادی، تربیتی و ... دارد حضرت امام(ره) در این باره می فرمایند: «اسلام دین سیاست است با تمام شئونی که سیاست دارد ـ این نکته برای هر کسی که کمترین...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا می توان ولایت فقیه را با دلیل عقلی اثبات کرد؟
    اين دليل به طور خلاصه از مقدمات ذيل تشكيل مى‌شود: الف ـ براى تأمين مصالح فردى و اجتماعى بشر و جلوگيرى از هرج و مرج و فساد و اختلال نظام، وجود حكومت در جامعه ضرورى و لازم است. ب ـ حكومت ايده آل و عالى ترين و مطلوب ترين شكل آن، حكومتى است كه امام معصوم(عليه السلام) در رأس آن باشد و جامعه را اداره كند. دليل بديهى است و نياز به توضيح چندانى ندارد. مراد از معصوم در اين جا همان پيامبر و دوازده امام(عليهم السلام) هستند كه به اعتقاد ما شيعيان از ويژگى عصمت بر خوردارند؛ يعنى نه عمداً و نه سهواً گناه و يا اشتباه نمى‌كنند و هيچ گونه نقص و اشكالى در رفتار و اعمال و گفتار و كردار و تصميم هاى آنان وجود ندارد. اين ويژگى باعث مى‌شود كه آنان واجد بالاترين صلاحيت براى به عهده گرفتن امر حكومت باشند. زيرا حاكمان و فرمانروايان يا بخاطر منافع شخصى و شهوانى خود ممكن است از مسير حقّ و عدالت منحرف شوند و...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا حکومت دینی مقدس است؟ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ سؤال مخاطب: اگر حکومت دینی دارای قداست است در این صورت فسادهای موجود در آن چگونه پذیرفته می شود؟
      پاسخ اجمالی: مقدس به امری گفته می شود که دارای نوعی طهارت الهی باشد. و اصولا هر امر مرتبط به خدای متعال، به نوعی کسب قداست می کند. از پوستینی که بر روی کتاب الهی (قرآن) کشیده می شود، تا کعبه که به خدا منتسب است و ... بنابراین با توجه به اینکه در حکومت الهی، تنزیه از شرک وجود دارد، حکومت نیز مقدس خواهد بود. چون حق تعیین حاکم، تنها به دست خدای متعال است و در جایی که حاکم با اذن و اجازه خدای متعال به حکومت رسیده، اغیار نفی شده اند و حکومت از شرک دور است. پس مقدس بودن حکومت الهی، مساله ای واضح است.     پاسخ تفصیلی: مقدس به امری گفته می شود که دارای نوعی طهارت الهی باشد.[۱] و اصولا هر امر مرتبط به خدای متعال، به نوعی کسب قداست می کند. از پوستینی که بر روی کتاب الهی (قرآن) کشیده می شود، تا کعبه که به خدا منتسب است و ... بنابراین...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا مرگ بر ضد ولایت فقیه گفته می شود در حالی که ما به وحدت بیشتر نیاز داریم؟
    پاسخ  اجمالی: یکی از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی قرار داشتن اسلام شناسی عدل و مدیر در راس قدرت است که از آن با عنوان ولی فقیه در متون دینی و قانون اساسی یاد شده است و دشمنان اسلام بعد از گذشت چند ده از این نظام به اهمیت این جایگاه پی برده اند و در صدد تضعیف آن هستند و این شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه در واقع پاسبانی از این رکن بسیار مهم واساسی است و کسانی در دایره این شعار مورد خطاب قرار می گیرند که بر طبل تفرقه می کوبند و از روی عناد و دشمنی به دستورات و فرامین رهبری را عمل نمی کنند که این شعار باعث رسوا شدن آنها هست ولی باید گفت که نباید دایره این شعار را به نظرات کارشناسی و انتقادات سازند وسعت داد زیرا کسی که نظر کارشناسی و علمی میدهد ویا فقیهی که با مبانی علمی فتوا به لازم نبود ولایت فقیه میدهد یا کسی که انتقاد سازنده  می کند هر گز مراد شعار دهندگان این شعار نیستند...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چه نیازی به وجود حکومت دینی داریم؟ آیا داشتن حکومت دینی لازم است؟
      در پاسخ به این سوال دو رویکرد متفاوت را می توان در پیش گرفت: رویکرد درون دینی و رویکرد برون دینی. 1.   یعنی یا شخص به عنوان یک مومن معتقد به قرآن و سنت، به دنبال جواب این سوال می گردد.(درون دینی) 2.   یا آنکه بدون آنکه آیه یا روایتی را بپذیرد، می خواهد با استدلال منطقی و عقلی به مساله پاسخ بدهیم.(برون دینی)     مبنای برون دینی و عقلی: الف ـ براى تأمين مصالح فردى و اجتماعى بشر و جلوگيرى از هرج و مرج و فساد و اختلال نظام، وجود حكومت در جامعه ضرورى و لازم است. ب ـ حكومت ايده آل و عالى ترين و مطلوب ترين شكل آن، حكومتى است كه امام معصوم(عليه السلام) در رأس آن باشد و جامعه را اداره كند. ج - بر اين اساس كه هنگامى كه تأمين و تحصيل يك مصلحت لازم و ضرورى در حدّ مطلوب و ايده آل آن ميسّر نباشد بايد نزديك ترين مرتبه به حدّ...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • حاکم شرع منتخب خبرگان می شود مثل الان که جناب خامنه ای است؟ در غیر حکم جهاد در کجاهای دیگر حکم حاکم شرع به مرجع تقلید اولویت دارد؟
      احكام و مسايل اسلامي را مي‏توان به دو دسته احكام شرعي فردي و احكام اجتماعي تقسيم نمود. در احكام شرعي فردي هر شخصي براي تعيين وظيفه و تكليف خود به مجتهد اعلم كه در كشف و استنباط احكام از ديگران تواناتر است و او را به عنوان مرجع تقليد خود برگزيده، مراجعه مي‏كند. در چنين احكامي از آنجا كه به فرد تعلق دارد نه به جامعه، تعدد مراجع و فتاواي مختلف هيچ‏گونه مشكلي به بار نمي‏آورد، هر شخص موظف به تقليد از مرجع تقليد خود مي‏باشد. اما مسايل اجتماعي به دو دسته تقسيم مي‏شوند: الف - در مسائلي كه در عين اجتماعي بودن، كاري به امور الزامي حكومتي و قوانين و مقررات دولتي ندارد؛ اگر مرجع تقليد نظر خاصي داشته باشد، بايد نظر مرجع تقليد اجرا گردد؛ مثلاً در بعضي از عمليات‏هاي بانكي، مراجع تقليد نظرات خاصي دارند و از آنجا كه حكومت اسلامي مردم را موظف به انجام آنها نكرده و مردم مخيرند، لذا بايد...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • دلیل اینکه در زمان غیبت امام زمان(عج) حکومت اسلامی بر پایه ولایت فقیه تشکیل شده است چیست، درحالیکه در حدیث داریم هر پرچمی که قبل از قیام قائم برافراشته شود، طاغوت است؟
    در فهم و جمع بندی روایات خیلی باید دقت کرد و با دیدن یک و دو روایت سریع اظهار نظر نکرد. اینکه روایات متعدد مردم را به علما و کسانی که در روایات اهل بیت علیهم السلام  آشنا هستند ارجاع میدهد به همین دلیل است که روایات احتیاج به توضیح و جمع بندی و تشخیص عام و خاص و صحیح و ضعیف دارد. بیان چند نکته: 1. در روایات متعددی حکم فقیه ،حکم امام محسوب شده است و کسانی راکه از حکم فقیه سرپیچی کنند  مانند کسی دانسته اند که از حکم امام سرپیچی کرده است آیا صدها فقیه که جمهوری اسلامی را ایجاد و حمایت می کنند طاغوت محسوب می شوند؟ 2. پرچم های زیادی در زمان اهل بیت علیهم السلام برای مبارزه با حکومت ها برافراشته شد و مورد حمایت اهل بیت علیهم السلام بودند آیا طاغوت بودند؟ 3. در روایات به قیام سید خراسانی و یمانی و حتی مردی از قم اشاره شده است که همه قبل از قیام قائم علیه السلام است و...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • فرق بين حكومت اسلامي وجمهوري اسلامي را لطفا بيان كنيد؟ آيا حضرت امام خميني ازاول براي حكومت قيام كرد؟اينطور باشه يعني ايشون به دنبال قدرت بودن؟
    بین حکومت اسلامی با جمهوری اسلامی هیچ گونه تفاوت ماهوی و اساسی وجود ندارد، تنها مسأله ای که وجود دارد این است که حکومت اسلامی در صدد بیان ماهیت حکومت است و منظور از آن حکومتی است که نظام های مختلف آن اعم از سیاسی، حقوقی و اقتصادی، مطابق و منبعث از منابع و آموزه های اسلامی باشد. اما جمهوری اسلامی بیشتر نظر به "ساختار" حکومت اسلامی دارد که در شرایط زمانی خاص (مانند عصر حاضر) بهترین و مناسب ترین شکل و قالب برای تحقق آن آموزه های اسلامی و دینی است. از مجموع آنچه در متون و منابع معتبر دینی در باب دولت و حکومت آمده است، چنین برمی‏آید که اسلام بر شکل خاصی از ساختار نظام سیاسی با جزئیات مشخص اصرار ندارد، بلکه اسلام فراتر از معرفی شکل خاصی از حکومت و متناسب با احکام ثابت و تغییرناپذیر خود، چارچوب کلی و کلانی را معرفی کرده که آن چارچوب در درون خود تغییرات، تطورات و اشکال متعدّد و متنوعی را...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
نمایش 9 نتیجه
آیتم در هر صفحه 10
از 1