• آیا امکان دیدن خدا در قیامت وجود دارد؟
    پاسخ اجمالی: به حکم عقل و شرع خدای متعال،- نه در دنیا و نه در آخرت - با چشم سر قابل رؤیت نیست، ولی با چشم دل قابل رؤیت است. دل ها به مقدار ظرفیت وجودی، از طریق شهود باطنی، پس از تلطیف سرِّ و تصفیه ی باطن به واسطه ی تهذیب نفس و طهارت روح به برکت عبادات و ریاضات شرعیه، او را شهود و درک می کنند. پاسخ تفصیلی: اگر منظور از دیدن، دیدن ظاهری و با چشم باشد خیر، خدا را نمی شود دید، هم به حکم عقل و هم به بیان شرع. اما به حکم عقل؛ عملیات دیدن و رؤیت از طریق مواجهه ی شیء خارجی با چشم و ارتعاشات نوری ارسال و انعکاس امواج نوری صورت می پذیرد؛ یعنی اولاً: باید جسم خارجی ای باشد؛ ثانیاً: مواجهه و هم جهتی جسم خارجی با چشم. فلذا چشم ما اشیای پشت سر را نمی بیند، در حالی که خداوند نه جسم است و نه دارای ویژگی ها و خصوصیات جسم (همانند مواجهه). لذا هرگز با چشم سر دیده نخواهد شد. اما به حکم...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا شفاعت با عدل خداوند سازگاری دارد؟ و آیا شامل حق الناس هم می شود؟
      پاسخ اجمالی: شفاعت یک لطف خداوندیست که در روز قیامت شامل برخی از بندگانش می شود و منافاتی با عدل ندارد زیرا شفاعت شرایطی داردکه تا شرایط فراهم نشود شفاعت حاصل نمی شود. اما درباره اینکه شفاعت شامل حق الناس می شود یا نه بطور قطع نمی توان صحبت کرد گرچه عقلاً محال نیست. پاسخ تفصیلی: با دقت در مفهوم شفاعت و بررسی آيات و احاديث به اين نتيجه می رسيم كه شفاعت نه تنها خلاف عدالت نيست بلكه لطف خداوندی است كه شامل برخی از بندگان مي شود كه شايستگي شفاعت دارند و كسانی كه شامل شفاعت نمی شوند شايستگی شفاعت ندارند.درواقع اشكال سائل به اين مطلب برمی گردد كه دو نفر را با شرايط يكسان در نظر گرفته است كه هيچ فرقی با يكديگر ندارند در حاليكه شفاعت شرايطی دارد كه شامل هركسی نمی شود. چه کسانی شایستگی شفاعت دارند: (1). از گناهان سنگين همانند حقّ النّاس و ظلم كه اميد شفاعت را به صفر...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • اگر اراده الهى بر عبودیت بندگان تعلق گرفته، چرا گروهى راه کفر را پیش مى‌گیرند؟
        پاسخ اجمالی کسانى که این ایراد را مى کنند، اراده تکوینى و تشریعى را با هم اشتباه کرده اند؛ زیرا هدف از خلقت، عبادت اجبارى نبوده، بلکه عبادت توأم با اختیار است. خداوند انسان را آماده براى اطاعت ساخته، و عقل و قواى مختلف را از درون، و پیامبران و کتب آسمانى و برنامه هاى تشریعى را از بیرون، فراهم نموده است، ولی مؤمن از امکانات خود بهره بردارى نموده و کافر ننموده است. در روایات نیز به این مسئله اشاره شده که خدا انسان را آفرید تا دستور عبادت به آنها دهد. پاسخ تفصیلی کسانى که این ایراد را مى کنند، در حقیقت اراده تکوینى و تشریعى را با هم اشتباه کرده اند؛ زیرا هدف، عبادت اجبارى نبوده، بلکه عبادت و بندگى توأم با اراده و اختیار است، و در چنین زمینه اى هدف به صورت آماده کردن زمینه ها تجلى مى کند، فى المثل، هنگامى که گفته مى شود: من این مسجد را براى...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • اگر خدا انسان را دوست دارد چرا همه را به اجبار بهشتی نکرد؟
    تكامل مورد نظر خداوند برای انسان يا همان تكامل مطلوب انسانى چيزى نيست كه بتوان آن را به اجبار آفريد يا در وجود كسی نهاد، بلكه راه طولانی و درازی است كه آدمی بايد با پاى خود آن را طى كند، با اراده و تصميم و افعال اختيارى خويش طرح آن را بريزد . 
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • اگر خدا انسان را دوست دارد چرا همه را به اجبار بهشتی نکرد؟ آیا اگر از کسی به اجبار و با زور سرنیزه مبلغ هنگفتی برای ساختن یک بیمارستان بگیرند این عمل هیچ اثر اخلاقی و تکامل روحی برای او دارد؟
    تكامل مورد نظر خداوند برای انسان يا همان تكامل مطلوب انسانى چيزى نيست كه بتوان آن را به اجبار آفريد يا در وجود كسی نهاد، بلكه راه طولانی و درازی است كه آدمی بايد با پاى خود آن را طى كند، با اراده و تصميم و افعال اختيارى خويش طرح آن را بريزد .  مسلما نه . اما اگر به اراده و میل خویش، حتی یک ریال به چنین هدف مقدسی کمک کند به همان نسبت راه کمال اخلاقی را پیموده است . از این سخن چنین نتیجه می گیریم که خداوند باید با اوامر و تکالیف و برنامه های تربیتی که وسیله پیامبران او و نیروی عقل ابلاغ می شود، این مسیر را برای ما مشخص کند، و ما با اختیار و اراده خویش این راه را بپیمائیم .
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • اگر نماز خواندن در رفع بلاها مؤثر است؟ پس چرا اروپایی ها وضعشان خیلی بهتر از ماست؟!
      در این باره اشاره به چند نكته شایان توجه است؛ 1- ارتباط و تاثیرگذاری متقابل جسم و روح و جهان مادی و معنویت به روشنی قابل اثبات است و بر كسی پوشیده نیست كه نشاط روحی و شادی روانی بر شادابی جسمی اثر مثبت دارد هم چنان كه سلامتی و تندرستی بر آسایش و آرامش درونی انسان تاثیرگذار است. البته میزان تاثیرگذاری متقابل وابسته به عوامل و موانع متعدد است. 2- نشانه نظام مندی جهان آن است كه هر رفتاری و سلسله عواملی، نتیجه خاص خودش را داشته باشد. به طور مثال اگر دانه گندم كاشته شود و مراحل داشت و رسیدگی به خوبی انجام شود برداشت محصول خوبی را نیز چه بسا به دنبال داشته باشد و در این باره تفاوتی میان مسلمان و غیر مسلمان نیست بلكه هر كس نتیجه كار منظم یا نامنظم خود را خواهد دید كه در فرهنگ دینی از این نظام مندی عمومی به«مشیت عام» نام برده شده است. بنابر دو اصل پیش گفته؛ انسان...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا خداوند انسان‌ها را عذاب می کند؟
      پاسخ اجمالی: خداوند متعال هیچ نیازى به عبادت ما ندارد و گناهان ما هیچ ضررى به او نمى زند؛ ولى از آنجا که اراده کرده ما را تربیت کند و به سوى تکامل رهنمون باشد، بدین جهت برنامه‏ هاى تربیتى انبیاء را براى ما فرستاده و بهشت و جهنّم را ضامن اجراء این برنامه‏ هاى سعادت آفرین قرار داده است. پاداش، مردم را به سوى تعلیم و تربیت تشویق مى کند؛ و کیفر، آنها را از مسیرهاى خلاف تعلیم و تربیت باز مى دارد و اگر این دو نیرو نباشد تعلیم و تربیت امکان‏‌پذیر نیست. پاسخ تفصیلی: همانگونه که حضرت على علیه السلام در خطبه همّام فرموده، خداوند نه نیازى به عبادات ما دارد، و نه گناهان ما ضررى به او مى زند و به قول شاعر: گر جمله کاینات کافر گردند *** بر دامن کبریاش ننشیند گرد ولى بدون شک براى تعلیم و تربیت دو نیروى محرّک و باز دارنده لازم است. پاداش، مردم را به سوى...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا خداوند به شيطان مهلت داد تا سبب گمراهي انسان ها گردد؟
    در جواب اين پرسش بايد گفت: 1.    شيطان به صورت يك موجود پاك آفريده شد و سالها قداست و پاكى خود را حفظ كرد تا آن جا كه بر اثر اطاعت پروردگار همرديف فرشتگان شد، ولى سرانجام بر اثر خودخواهى و كبر و غرور و با سوء استفاده از آزادى خويش طريق گمراهى را پيش گرفت و به آخرين درجه انحطاط سقوط كرد. 2.     توجّه به اين نكته ضرورى است كه نفوذ وسوسه هاى شيطانى در انسانها يك نفوذ ناآگاه و اجبارى نيست، بلكه انسانها به ميل و اختيار خودشان راه نفوذ را به روى او مى گشايند و اجازه ورود را به كشور جانشان صادر كرده و به اصطلاح، گذرنامه آن را نيز در اختيار شيطان مى گذارند و به همين دليل قرآن با صراحت مى گويد: «اِنَّ عِبادِى لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطان اِلاّ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغاوينَ»، تو بر بندگان من تسلّط نخواهى يافت مگر گمراهانى كه از تو پيروى كنند.(1) و...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا خداوند در حالی که می‌دانست بسیاری از انسان‌ها به جهنم می‌روند، در عین حال آنها را خلق کرد؟
      پاسخ اجمالی 1- عذاب الهی، بازتاب کردار اختیاری انسان در استفاده نکردن از اسباب هدایت و گوش نکردن به ندای پیامبر درونی و پیامبر بیرونی است. 2- علم خداوند به سرنوشت و چگونگی تعامل و رفتارهای موجودات، موجب جبر آنها بر خطاکاری نمی شود و در واقع علم خداوند کاشف کردار بندگان است. 3- آفرینش اهل شقاوت و خلق آنها یک ضرورت است، شیطان باید وجود داشته باشد، تا در این بستر امکان رشد و تکامل انسانها فراهم گردد. 4- گرچه خلقت شیطانه ای جنی و انسی یک ضرورت است، اما این که چه کسی این نقش را بازی کند، با انتخاب و اراده می باشد و جبری از ناحیه ی خداوند وجود ندارد. پاسخ تفصیلی مسئله "معمای آفرینش اهل شقاوت و عذاب آنان" بازگشت به بحث معروف "جبر و اختیار" دارد. در آن جا گفته می شود: خداوند که از آغاز به سرنوشت و سرشت موجودات علم داشت، چرا آنها را آفرید؟ این...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا خداوند که به عاقبت انسان های گناهکار علم دارد، آنها را آفریده است؟
        پاسخ اجمالی نمی توان گفت فلسفه خلقت انسان های گنهکار چیست؟ زیرا خداوند انسان ها را گنهکار خلق نکرده است؛ و این انسان ها هستند که با اختیار خود مسیر سعادت، و یا مسیر شقاوت را برمی گزینند.   پاسخ تفصیلی خداوند انسان را آفریده است تا مراحل تکامل را طی کند و فرصت رسیدن به تکامل را از هیچ کس حتّی گنهکاران و کافران دریغ نکرد. لذا فرصت آفریده شدن را به همه عطا فرمود تا اتمام حجّتی بر همگان کرده باشد. از آنجا که در رسیدن به تکامل گریزی از اختیار نیست، خداوند به تمام انسان ها فرصت انتخاب عطا فرمود تا خود مسیر خویش را انتخاب کرده و خوب یا بد را برگزینند. لازمه این اختیار و حقّ انتخاب، اینست که عدّه ای به میل خود به نافرمانی روی آورند و از معصیت کاران گردند. بنابراین نمی توان گفت فلسفه خلقت انسان های گنهکار چیست؟! زیرا خداوند انسان ها را...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
نمایش 1 - 10 از 19 نتیجه
آیتم در هر صفحه 10
از 2