• آیا ادیان و مذاهب دیگر غیر از اسلام بر حق هستند؟ ____________________________________________________________________________________________________________________________________ سؤال مخاطب: هرگاه اسلام ناسخ دین هاى دیگر است، چرا در برخى از آیات قرآن، هریک از افراد و ملل جهان را اعم از مسلمان و یهودى و مسیحى و... در صورتى که به خدا ایمان داشته باشد و عمل نیک انجام دهد، اهل نجات مى داند و مى گوید: براى چنین افرادى در روز رستاخیز ترس و اندوهى وجود ندارد، آیا مفادّ این نوع آیات این نیست که همه ملل جهان حتّى پس از طلوع اسلام با شرایط یاد شده، اهل نجات مى باشند و هنوز هم شرایع آنها به قوّت خود باقى است و از درجه اعتبار ساقط نشده اند؟
      پاسخ اجمالی برخی می گویند: چون آیات قرآن، پیروان راستین هریک از ادیان گذشته را رستگار می داند، پس هنوز آن ادیان منسوخ نشده، بلکه هر یک از آنها راهى به سوى خداست و لزومى ندارد که انسان از شریعت خاصّى مانند اسلام پیروى کند. ولی نامه هاى پیامبر(ص) و دعوت هاى پیاپى وى و جهاد طاقت فرساى ایشان با اهل کتاب و همچنین شأن نزول آیه و سخنانى که در این زمینه از پیشوایان بزرگ به دست ما رسیده است، همگى حکایت از آن دارد که این برداشت باطل است. پاسخ تفصیلی لازم است قبلا متون آیات مزبور را ذکر کرده سپس به تجزیه و تحلیل آن بپردازیم. 1- اِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِیِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَومِ الآخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحَاً فَلَهُمْ اَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلاَخَوْف عَلَیْهِمْ وَلاَهُمْ یَحْزَنُونَ؛ (کسانى که (به پیامبر...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا برگزاری جشن نهم ربیع الاول یا همان عیدالزهرا صحیح است؟
      پاسخ اجمالی عید الزهرا و جشن گرفتن نهم ربیع الاول به دو جهت می‌تواند باشد: نخست آنکه سالروز به امامت رسیدن حضرت ولی عصر امام زمان(عج) است که با این کار یک نوع ابراز احساسات و عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزر گوارش حضرت زهرا(س) می‌کنند، اما در عین حال هیچ گونه توصیه‌ای از سوی معصومین بر جشن گرفتن این روز نداریم. دومین مناسبت که بین برخی از مردم به غلط مشهور شده، سالروز قتل عمر بن خطاب است، اما شادمانی کردن و گرفتن جلسات شادی برای قتل عمربن خطاب (فارغ از این که در چه تاریخی روی داده باشد)، صحیح نیست: نه تنها در شرایط کنونی، بلکه در دوران ائمه معصومین نیز چنین مواردی که در سالروز قتل عمر برنامه و جلسه شادمانی برپا کنند، گزارش نشده است. شیعیان نیز چنین برنامه‌ای نداشته‌اند. چنانچه برخی از شیعیان و نزدیکان ائمه به ناسزاگویی به خلفا می‌پرداختند، اهل بیت با آنان...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا پیروان سایر ادیان همه جهنّمی می شوند؟
      پاسخ اجمالی مردم از یک نظر به چهار دسته تقسیم مى‏ شوند: ۱- عدّه‏ اى«طالب حق» هستند؛ که اهل بهشتند. ۲- گروه دیگر«جاهلان قاصِر» هستند؛ که اگر به حق دست نیابند در قیامت عذر آنها پذیرفته خواهد بود. ۳- برخی«جاهلان مقصّر» هستند که اگر حق را نیابند یا پیروی از حق نکند در قیامت عذر آنها پذیرفته نخواهد بود. ۴- گروهی که آگاهانه با حق مخالفت مى‏ کنند. اینها در قیامت گرفتار قهر و عذاب الهی خواهند شد.   پاسخ تفصیلی مردم از یک نظر به چهار دسته تقسیم مى‏ شوند: ۱ـ عدّه‏ اى «طالب حق» هستند. هر کجا که حق را بیابند، از آن پیروى و تبعیّت مى ‏کنند، و هیچ عذر و بهانه‏ اى نمى ‏آورند. اینها هم طالب حقّند، و هم واصل به حق شده ‏اند. این گروه که زیر سایه تعالیم انبیا و اولیا و پیامبران و امامان، و پس از آنها علما و دانشمندان بوده و هستند، خارج از محلّ بحث...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا مذاهب دیگر بر حق هستند؟ هرگاه اسلام ناسخ دین هاى دیگر است، چرا در برخى از آیات قرآن، هریک از افراد و ملل جهان را اعم از مسلمان و یهودى و مسیحى و... در صورتى که به خدا ایمان داشته باشد و عمل نیک انجام دهد، اهل نجات مى داند و مى گوید: براى چنین افرادى در روز رستاخیز ترس و اندوهى وجود ندارد، آیا مفادّ این نوع آیات این نیست که همه ملل جهان حتّى پس از طلوع اسلام با شرایط یاد شده، اهل نجات مى باشند و هنوز هم شرایع آنها به قوّت خود باقى است و از درجه اعتبار ساقط نشده اند؟
        پاسخ اجمالی برخی می گویند: چون آیات قرآن، پیروان راستین هریک از ادیان گذشته را رستگار می داند، پس هنوز آن ادیان منسوخ نشده، بلکه هر یک از آنها راهى به سوى خداست و لزومى ندارد که انسان از شریعت خاصّى مانند اسلام پیروى کند. ولی نامه هاى پیامبر(ص) و دعوت هاى پیاپى وى و جهاد طاقت فرساى ایشان با اهل کتاب و همچنین شأن نزول آیه و سخنانى که در این زمینه از پیشوایان بزرگ به دست ما رسیده است، همگى حکایت از آن دارد که این برداشت باطل است. پاسخ تفصیلی لازم است قبلا متون آیات مزبور را ذکر کرده سپس به تجزیه و تحلیل آن بپردازیم. ۱- «اِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَومِ الآخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحَاً فَلَهُمْ اَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلاَخَوْف عَلَیْهِمْ وَلاَهُمْ یَحْزَنُونَ»؛ (کسانى که (به...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • اگر عقل دین را تأیید می کند چرا همه عاقل ها دیندار نیستند؟
      پاسخ اجمالی عقل عبارتست چراغ هدایتی که به واسطه آن خدا عبادت می شود و بهشت کسب می شود. دین داری(ایمان)، عبارتست از جای گیر شدن اعتقاد در قلب. هر یک ازعقل و دین دارای درجات و مراتب متعددی هستندکسانی که در درجات بالای عقل قرار دارند هرگز بی دین نیستند همانطور که کسانی نیز که در در جات بالای ایمان قرار دارند از عقل بالایی بر خوردارند. از نظر قرآن مجید و روایات یکی از بهترین و مطمئن ترین راهها برای شناخت دین و رسیدن به مراتب بالای ایمان نیروی عقل است.به همین جهت اسلام ارزش فوق العاده عقل و خرد را در مناسبت هاى مختلف آشکار ساخته است. تا جایی که رسول خدا (ص) فرمود:"کسی که عقل ندارد دین هم ندارد. اما این که ما می بینیم بعضی از کسانی که عقل دارند با دین سر و کاری ندارند دلیل های زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از: عدم شناخت صحیح از دین، رفتار ناپسند برخی از دین داران یا...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا امامت از نسل امام حسن نیست؟
      پاسخ اجمالی: در پاسخ به این سوال باید گفت که اولاً بقیه ائمه (علیهم السلام) به جز امام سجاد (علیه السلام) همه از نسل امام حسن (علیه السلام) نیز هستند زیرا امام سجاد (علیه السلام) با دختر امام حسن (علیه السلام)  ازدواج کرد و ثمره این ازدواج امام باقر (علیه السلام)شد. ثانیاً امامت یک مقامی الهی است که خداوند آن را به هر کس که ببیند شایسته این مقام است دارد می دهد.   پاسخ  تفصیلی: در پاسخ به این سوال دو نکته باید گفته شود نکته اول: جز امام سجاد(علیه السلام) بقیه امامان همه از نسل امام حسن(علیه السلام) هستند، یعنی هم فرزند امام حسین(علیه السلام) و هم فرزند امام حسن(علیه السلام) هستند، چون مادر امام باقر(علیه السلام) دختر امام حسن (علیه السلام) بوده و پدرش هم پسر امام حسین (علیه السلام) بوده به همین دلیل از این به بعد همه امامان فرزند هر دو امام...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرابه پیروان حضرت محمد(ص) صحابه می گویند ولی به پیروان حضرت علی(ع) شیعه علی(ع) می گویند؟
      به تمام پیروان پیامبر(صلی الله علیه وآله) صحابه یا اصحاب نمی گویند بلکه صحابه یا اصحاب (به‌معنای یاران)، مردانی هستند که شخصاً حضرت رسول الله(صلی الله علیه وآله) را دیده‌اند و سخنش را شنیده و در زمان حیات او اسلام آورده اند. مفرد آن را صحابی می‌گویند. یاران زن پیامبر(صلی الله علیه وآله) را صحابیات می‌گویند(1) و در نام گذاری یاران پیامبر به نام صحابه هیچ وجه تسمیه ای و یا دلیل خاصی وجود ندارد و صرفاً به معنای لغوی کلمه توجه شده است ولی چرا به پیروان امیر المومنین شیعه می گویند باید گفته که شیعه در لغت به معنای پیرو و یاور است(2) و چند بار این لغت در قرآن به کار رفته است که به همین معنا بوده است « فَوَجَدَ فِيهَا رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلَانِ هَذَا مِن شِيعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ»(3) اما چرا به پیروان امیر المومنین(علیه السلام) شیعه می گویند باید گفت که این نامی است که پیامبر...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چه چیزی باعث شد که مذهب شیعه وسنی ازهم جدا شن درزمان پیامبر باتوجه به اینکه هدف پیامبر بیان یک دین واحد بود .وخود پیامبر شیعه بوده یاسنی .و سوال بعد درزمان پیامبر چه کسی مذهب تشیع راتبلیغ میکرد وبه دستور چه کسی ؟
    پاسخ اجمالی: آغاز پيدايش شيعه را همان زمان حيات رسول اكرم(صلی الله علیه وآله) ‌بايد دانست. در آغازين روزهاي بعثت، پيامبر علی(علیه السلام) را به عنوان جانشین خود معرفی کرد و در طول دوره رسالت خود جانشینی علی(علیه السلام) را مطرح فرمودند وبرای مردم بیان کردند و در نهایت در حجه الوداع ایشان را وصی و جانشین خود معرفی کردن و برای ایشان از مردم بیعت گرفتند هواداران و پيروان امیر المومنین(علیه السلام) نظر به مقام و منزلتي كه آن حضرت نزد رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و صحابه داشت، و نيز علم و آگاهي و درايت و شجاعت و ديانت آن حضرت، مسلّم مي دانستند كه خلافت و مرجعيت پس از پيامبر از آن علی(علیه السلام) است. اما بر خلاف انتظار، و بر خلاف فرمايش رسول خدا(صلی الله علیه وآله) پس از رحلت پيامبر در حالي كه هنوز پيكر مطهرش دفن نشده بود، اهل بيت و خويشان پيامبر ‌و هواداران صديق اهل بيت، كه مشغول...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چه نیازی به وجود حکومت دینی داریم؟ آیا داشتن حکومت دینی لازم است؟
      در پاسخ به این سوال دو رویکرد متفاوت را می توان در پیش گرفت: رویکرد درون دینی و رویکرد برون دینی. 1.   یعنی یا شخص به عنوان یک مومن معتقد به قرآن و سنت، به دنبال جواب این سوال می گردد.(درون دینی) 2.   یا آنکه بدون آنکه آیه یا روایتی را بپذیرد، می خواهد با استدلال منطقی و عقلی به مساله پاسخ بدهیم.(برون دینی)     مبنای برون دینی و عقلی: الف ـ براى تأمين مصالح فردى و اجتماعى بشر و جلوگيرى از هرج و مرج و فساد و اختلال نظام، وجود حكومت در جامعه ضرورى و لازم است. ب ـ حكومت ايده آل و عالى ترين و مطلوب ترين شكل آن، حكومتى است كه امام معصوم(عليه السلام) در رأس آن باشد و جامعه را اداره كند. ج - بر اين اساس كه هنگامى كه تأمين و تحصيل يك مصلحت لازم و ضرورى در حدّ مطلوب و ايده آل آن ميسّر نباشد بايد نزديك ترين مرتبه به حدّ...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • دیدگاه اسلام در مورد تجمّل و زینت چیست؟
        پاسخ اجمالی روش قرآن و اسلام در مورد استفاده از زینت، روش موزون و معتدلى است که نه جمود دارد و تمایلات زیباپسندى روح انسان را در هم مى کوبد و نه بر اعمال مسرفان و تجمل پرستان و شکم بارگان صحّه مى گذارد، مخصوصاً در جوامعى که افراد محروم و بینوا وجود داشته باشد، که در آنجا حتّى از زینت هاى معتدل نیز نهى مى کند. پاسخ تفصیلی در مورد استفاده از انواع زینت ها، اسلام مانند تمام موارد، حدّ اعتدال را انتخاب کرده است، نه مانند بعضى که مى پندارند استفاده از زینت ها و تجملات هر چند به صورت معتدل بوده باشد، مخالف زهد و پارسائى است و نه مانند تجمل پرستانى که غرق در زینت و تجمل مى شوند و تن به هر گونه عمل نادرستى براى رسیدن به این عمل نامقدس مى دهند. اگر ساختمان روح و جسم انسان را در نظر بگیریم مى بینیم تعلیمات اسلام در این زمینه درست هماهنگ ویژگى هاى روح انسان و...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
نمایش 1 - 10 از 19 نتیجه
آیتم در هر صفحه 10
از 2