• آیا آیه تطهیر با اختیار داشتن اهل بیت پیامبر علیهم السلام منافات ندارد آیا با آیه 110سوره کهف در تناقض نیست؟
    پاسخ اجمالی: در پاسخ به قسمت اول سوال باید گفته شود که زمانی گفته می شود کسی مجبور شده به کاری شده است،که خود آن شخص دوست دارد آن کار را انجام دهد ولی مجبورش می کنند که ترک کند اما ائمه هرگز میل و محبتی به گناه نداشتند بلکه همواره سعی و تلاش آنها در دوری جستن از گناه بوده است  و این که خداوند اراده کرده که ائمه پاک از پلیدی و گناه باشند در راستا همین سعی وتلاش است که ائمه داشته اند، زیرا کسی شایسته این فضیلت است که خداوند او را از گناه و پلیدی حفظ کند که خود آن شخص هم  با سعی و تلاش، خود را از گناه و پلیدی حفظ کند و برای ادامه این راه به خدا توکل کند که ائمه در اوج این مرتیه بوده اند و اما در مورد قسمت دوم سوال باید گفت که این آیه در جواب به منکران پیامبر که می گفتند که پیامبر ادعای قدرت خدایی و مافوق طبیعی کرده نازل شده است و همچنین در مورد بعضی از انبیاء گذشته عده...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیااهل بیت(علیهم السلام) قرآن موجود در میان مسلمانان را همان کتاب خدا مى‌دانستند؟
        پاسخ اجمالی روایات اهل بیت(ع) نشان مى دهد که آنان قرآن موجود در میان مسلمانان را همان کتاب خدا مى دانستند که بر پیامبرش نازل شده است، بدون افزایش و کاهش. مثلا امام علی(ع) می فرماید: «کتاب خدا (بدون تحریف) میان شماست و گویاست و زبان قرآن کُند و ناتوان نمى شود». و امام جواد(ع) می فرماید: «حروف قرآن را برپاداشتند ولی حدود آن را تحریف کردند».   پاسخ تفصیلی دقت در خطبه هاى امیرمؤمنان(علیه السلام) و سخنان جانشینان معصوم آن حضرت نشان مى دهد که آنان قرآن موجود در میان مسلمانان را همان کتاب خدا مى دانستند که بر پیامبرش نازل شده است، بدون افزایش و کاهش. این حقیقت هم از سخنان صریح و هم از اشاراتشان بر مى آید. چند نمونه را مى آوریم: ۱. امیرالمؤمنین(علیه السلام) مى فرماید: «خداوند کتاب قرآن را بر شما نازل فرمود که بیانگر هرچیز است و پیامبر خویش را مدتى...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا جامعیّت قرآن به این معناست که حتى جزئیّات علوم مختلف نیز در آن آمده است؟
      پاسخ اجمالی آری در قرآن «بیان همه چیز» هست؛ ولى از آنجا که قرآن یک کتاب تربیت و انسان سازى است که براى تکامل فرد و جامعه در همه جنبه هاى معنوى و مادى نازل شده است، روشن مى شود که منظور از «همه چیز»، تمام امورى است که براى پیمودن این راه لازم است، نه این که قرآن «دائرة المعارف» بزرگی است که تمام جزئیات علوم ریاضى و جغرافیائى و شیمى و فیزیک و گیاه شناسى و مانند آن در آن آمده است.   پاسخ تفصیلی خداى متعال در آیه ۸۹ سوره «نحل» مى فرماید: (و ما این کتاب آسمانى [قرآن] را بر تو نازل کردیم که بیان همه چیز در آن است)؛ «وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْء». «تِبْیان» (به کسر «تا» یا فتح آن) معنى مصدرى دارد، یعنى بیان کردن،(۱) و از این تعبیر با توجه به وسعت مفهوم «کل شىء» به خوبى مى توان استدلال کرد که: در قرآن، بیان همه چیز هست، ولى با...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • ایا دین از سیاست جدا است؟
    پاسخ اجمالی: در پاسخ به این سوال به خاطر اجمالی بودن جواب به بیان دو شیوه کلی برای جواب به طرفداران اندیشه جدایی دین از سیاست می پردازیم 1. ارجاع به گزاره‏ها، متون و منابع اسلامی با مروری کوتاه بر قوانین اسلامی و آیات قرآن روشن می گردد که اسلام دینی است جامع و همه سونگر که تمام ابعاد زندگی انسان (فردی، اجتماعی، دنیوی، اخروی، مادی و معنوی) را در نظر گرفته و همان گونه که مردم را به عبادت و یکتا پرستی دعوت نموده و دستورات اخلاقی و مربوط به خودسازی فردی را دارد احکام و دستوراتی در مورد مسائل حکومتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، قضایی و مربوط به اداره صحیح جامعه روابط بین‏المللی، حقوقی و... داراست و مقررات قضایی، حقوقی، روابط اجتماعی، مسائل اقتصادی، تربیتی و ... دارد حضرت امام(ره) در این باره می فرمایند: «اسلام دین سیاست است با تمام شئونی که سیاست دارد ـ این نکته برای هر کسی که کمترین...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا قرآن به همین صورت کنونى و موجود امروز، بر پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نازل شده است و دلایل عدم تحریف قرآن چیست؟
      پاسخ اجمالی قرآن برخلاف سایر کتب آسمانی از تحریف مصون مانده زیرا قرآن کتابى بود که با شؤون اصلى زندگى مسلمانان مانند سیاست و اقتصاد و حتی آداب معاشرت آنها تماس داشت، و در همه حوادث روزمرّه اوّل به قرآن مراجعه مى شد؛ لذا کمترین تحریف در آن عکس العمل مسلمانان را درپی داشت. همچنین تاکید فوق العاده پیامبر(ص) و اهتمام ویژه مسلمانان بر حفظ و کتابت و قرائت قرآن، احتمال تحریف را از بین می برد. ضمن اینکه در آیاتی از قرآن به حفظ آن از تحریف اشاره شده و علما نیز بر این مسئله اجماع دارند. پاسخ تفصیلی باید توجّه داشت که زمزمه تحریف قرآن مجید بیشتر از طرف مسیحى ها و یهودى ها ساز شده است؛ چون به شهادت مسلّم تاریخ، کتب آسمانى این دو قوم با گذشت زمان، دستخوش تحریف و تغییر گشته و اعتبار و ارزش اصلى خود را از دست داده است. اینها کوشش مى کنند که قرآن کریم را نیز به شایعه...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • ازکجا مطمئن باشیم که قرآن که درحال حاضر در دسترس هست تحریف نشده؟
    صورت اول، تحريف به زياده: تحريف به زياده، يعنى كلمه يا جمله يا آيه اى از قرآن موجود، از قرآن نبوده و بر متن قرآنى كه بر پيامبر(صلى الله عليه وآله) نازل گرديده افزوده شده باشد. اين نوع تحريف به اجماع همه ى مسلمانان باطل و غير واقع است، و بطلان آن از ضروريات دين اسلام به شمار مى رود. صورت دوم، تحريف به تعويض: يعنى عوض كردن كلمه يا تركيبى يا اعرابى، با كلمه يا تركيب و يا اعراب ديگر. اين قسم تغيير، اگر چه در مورد قرائات مختلف واقع شده، امّا در مورد قرائات جايز، تحريف بر آن اطلاق نمى شود; زيرا هر يك از قرائات كه متواتراً از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله)روايت شده، متأصلا و مستقيماً متن قرآن است و از نصوص همين سند است و تعويض بر آن صادق نيست. امّا در مورد قرائات غير جايز، كه تحريفى در متن قانونى قرآن به حساب مى آيد، اگر چه امرى است كه در زمانى از ازمنه وقوع يافته است، امّا بنابر...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • با چه دلیل و سند و مدرک محکم و منطقی میتوان بیان کرد که قران تحریف نشده است؟
      پاسخ اجمالی: تغییر و تحریف قرآن به معنای عام آن هرگونه نقصان، زیادی و یا جابه جایی در الفاظ و ترکیب های قرآن را شامل می شود. دانشمندان دلایل زیادی بر عدم تغییر و تحریف قرآن بیان نموده اند که ما در این جا تنها برخی از ادله عقلی آن را بیان می کنیم: 1. قرآن از هنگام نزول دارای خصوصیاتی؛ مانند نظم بدیع، عدم اختلاف بین آیات، اخبار غیبی و .. بوده است و همچنان آن خصوصیات را دارد و هنوز هم کسی نتوانسته حتی یک سوره مانند آن بیاورد. پس قرآن 14 قرن گذشته با قرآن امروز فرقی ندارد. 2. اگر دینی بخواهد آخرین دین باشد، اولاً: باید کامل باشد (بر خلاف دین های غیر خاتم که کامل نبودند) و ثانیاً: هیچ تحریف و تغییری در طول تاریخ نداشته باشد، و با فقدان هر یک از این دو ویژگی، عقل خواهد گفت این دین خاتم نیست. البته باید توجه داشت که از بارزترین امور دین که نباید تغییر و تحریف در آن راه...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • با وجود قرآن چه نیازی به احادیث و روایات داریم؟
      پاسخ اجمالی بعضی می گویند: با وجود قرآن نیاز به احادیث نداریم، مخصوصا که در میان آن ها احادیث ضعیف و جعلی هم وجود دارد. با توجه به چند نکته جواب این مسأله روشن می شود: ۱- منکران سنّت و حدیث صحیح، در واقع منکر قرآن محسوب مى شوند. زیرا قرآن فرمان پیامبر را همچون فرمان خدا واجب الاطاعه شمرده است. ۲- قرآن کلیات را بیان نموده و سنت، جزئیات را و لذا قرآن بدون سنّت، غیر قابل عمل و اجرا می شود. ۳- با کمک علم رجال و درایه، حدیث صحیح از غیر صحیح مشخص می شود.  پاسخ تفصیلی بعضى مى پرسند با وجود قرآن، چه نیازى به احادیث و روایات داریم؟ و با توّجه به این که در قرآن بیان همه چیز هست «تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ» چه مانعى دارد که ما هم با آنها که گفتند: «حسبنا کتاب اللّه»؛ (قرآن کتاب خدا ما را بس است) هم صدا شویم؟ بخصوص که مى شنویم که در میان احادیث...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • بعضی از افراد ادعا می کنند که قرآن کریم کامل نیست و شاید بعضی از آیات آن به دست ما نرسیده و شاید آیات دیگری بوده که به دست ما نرسیدجواب این سوال چیست؟
    تحریف به كاهش؛ یعنى حذف بخشى از حروف، واژه‌ها یا جملات متن در مورد تحریف قرآن به كاسته شدن آیه یا آیاتى از آن،‌ دیدگاه مشهور میان مفسران این است كه هیچ آیه‌اى از قرآن كاسته نشده و قرآن رایج در میان مسلمانان (صرف‌ نظر از اختلاف قرائات)تماماً همان قرآنى است كه بر رسول خدا صلى الله علیه وآله نازل شده است. با این حال وجود برخى روایات در منابع اسلامى این دیدگاه مشهور را با آسیبها و چالشهایى مواجه ساخته و گاه این شبهه را القا می کند که آیه یا آیاتى از قرآن‌كریم كاسته شده است. در ادامه به روایاتی از این دست اشاره می کنیم. در منابع و مدارك اهل‌سنت، كم و بیش احادیثى به چشم مى‌خورند كه در ظاهر بر تحریف قرآن دلالت دارند. مانند این دو روایت: عایشه گفته است: از جمله آیات قرآن آیه «...‌خَمسُ رَضَعات معلومات یَحرِمنَ‌...» بود. پیامبر خدا صلى الله علیه وآله از دنیا رفت، در حالى كه این آیات از...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا خداوند در قرآن دستور به زدن زنان داده است؟
    «وَ اللاَّتِي تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيًّا كَبِيراً».؛ «و زنانى را كه از نافرمانى آنان بيم داريد، (نخست) پندشان دهيد و (بعد) در خوابگاه‏ها از ايشان دورى كنيد و (اگر تأثير نكرد)، آنان را بزنيد؛پس اگر شما را اطاعت كردند، (ديگر) بر آنها هيچ راهى (براى سرزنش) مجوييد كه خدا والاى بزرگ است».(1) پاسخ اين است كه آرى، قرآن شريف در آيه مورد بحث، چنين مطلبى را بيان فرموده است و ما هيچ‏گاه اصل آن را در قرآن انكار نمى‏كنيم؛ ولى‏ نكته مهم اين است كه بدانيم اسلام و قرآن كه آن همه به زن خدمت كرده است و در زمانى كه او را در حد يك كالاى كم ارزش تنزّل داده بودند، وى را به جايگاه بلندى رسانيد، چرا چنين دستورى داده؟ به نظر ما اين مسئله، يك توصيه و سفارش اخلاقى...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
نمایش 1 - 10 از 17 نتیجه
آیتم در هر صفحه 10
از 2