• آیا رقص محلی هم حرام هست؟اصلا چرا رقص حرام هست؟
      رقص منشأ فساد است و اشکال دارد، خواه رقص زن براى زن، یا مرد براى مرد، و یا زنان براى مردان باشد؛ ولى رقص زن براى همسرش اشکال ندارد.(1) در باره فلسفه حرمت رقص ممکن است مسایلی بسیاری مطرح باشد، ولی یکى از مسلّمات اسلامى این است که احکام شرعى تابع و برگرفته از مصالح و مفاسد واقعى است، یعنى هر امر شرعى به علت مصلحت ضرورى است . هر نهى شرعى ناشى از مفسده‏اى است که باید ترک شود. خدا براى این که بشر را به یک سلسله مصالح واقعى که سعادت او در آن است برساند، امورى را واجب یا مستحب کرده است . براى این که بشر از مفاسد دور بماند، او را از پاره‏اى کارها منع نموده است. آنچه كه براي ما مهم است، تعبد و عمل كردن به وظايف شرعي است ، نه اين كه دنبال علت و فلسفه احكام باشيم. ما انسان ها با عقل خودمان نمي توانيم مصالح و مفاسدي را كه مورد نظر خداوند بوده است ، درك كنيم؛ فقط آن مقدار كه خداوند در...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا سیادت از طریق مادر هم به ارث می رسد که به فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها سید می گوییم؟ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ سؤال مخاطب: بعضی از علمای شیعه می گویند که زنان هم می توانند انتقال دهنده نسل باشند. مثلا اگرخود خانم سید باشد فرزندانش هم سید می شوند. بعضی ها هم منکر این هستند و می گویند که انتقال دهنده نسب فقط به مرد مربوط می شود. می خواستم بدونم اگر اینجوری باشد که امامان ما هم فرزندان پیامبر نیستند. شما کدامشان را تایید می کنید؟ آیا فرزندان ائمه سید حساب می شوند یا نه؟
      پاسخ اجمالی: تردیدی وجود ندارد که تمامی فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س)، فرزندان پیامبر اسلام(ص) هستند، ولی باید توجه داشت که بین عنوان فرزند رسول خدا بودن و عنوان سید و هاشمی بودن فرق است، هر کس که نسبتش به فاطمه زهرا سلام الله علیها مى‏رسد، از نسل پیامبر اسلام(ص) است ولی جزو سادات نیست؛ زیرا سید و هاشمی بودن عنوانی است که بر کسی که فقط از طریق پدر به هاشم منتسب باشد، صدق می کند. و البته احکام و آثار فقهی مختص به فرزندانی است که از طرف پدر به هاشم انتساب داشته باشند. امام حسن(ع) و امام حسین(ع) همانگونه که به پیامبر از طریق حضرت فاطمه منتسب هستند همچنین از طریق پدر یعنی حضرت علی(ع) به هاشم منتسب هستند. و این دلیل سید بودن آنان است.     پاسخ تفصیلی: کسى در این تردید ندارد که همه فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س)، فرزندان پیامبر اسلام(ص) هستند، ولی باید توجه...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا سجده بر مهر بت پرستى است؟
      پاسخ اجمالی برخی تصوّر مى کنند سجود بر زمین، بدعت است و می پندارند تربتى که بر آن سجده مى شود بت است. اینان فرقى میان «مسجودٌ له» و«مسجودٌ علیه» نمى گذارند. ولى شیعه را چه باک، اگر مخالفش کوتاه بین است و مى پندارد آنچه بر آن سجده مى شود همان کسى است که براى او سجده مى شود. آری کسى که این را درک نکند کودن است و همه نمازگزاران را مشرک خواهد پنداشت. طبق این نگاه، باید آنکه بر فرش و پارچه و جز اینها سجده مى کند نیز عبادتگر اینها باشد.   پاسخ تفصیلی بسیار تصوّر مى شود که تعهد به سجود بر زمین یا آنچه از زمین مى روید، بدعت است و پنداشته مى شود تربتى که بر آن سجده مى شود بت است. اینان فرقى میان «مسجودٌ له» و «مسجودٌ علیه» نمى گذارند و مى پندارند سنگ یا تربتى که در برابر نمازگزار نهاده مى شود بتى است که نمازگزار آن را با نهادن پیشانى بر آن مى پرستد. ولى شیعه...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا نهی از منکر با آزادی انسان منافات دارد؟
      پاسخ اجمالی مقصود از امر به معروف و نهى از منکر که دو رکن بزرگ اجتماعى اسلام به شمار مى روند، همان دعوت و راهنمایى افراد به کارهاى نیک و سودمند، و بازداشتن آنان از کارهاى زشت و مبارزه با انواع انحراف هاى اجتماعى و اخلاقى است. در شیوه زندگى دسته جمعى و با وجود سرنوشت مشترک، مبارزه با فساد و دعوت مردم به کارهاى نیک، یک وظیفه خطیر اجتناب ناپذیر است. در چنین اجتماعى تمام افراد، در سود و زیان اعمال یکدیگر کاملا سهیم بوده و در نتیجه عمل یک فرد دامنگیر همه افراد شده و دود آن به چشم همه افراد جامعه می رود.   پاسخ تفصیلی از افتخارات انسان این است که دستگاه آفرینش او را آزاد آفریده و دست او را در انتخاب راه و شیوه زندگى، کاملا باز گذارده است. با در نظر گرفتن چنین اصلى، چگونه اسلام دستور مى دهد که افراد با ایمان همدیگر را به کارهاى نیک دعوت کنند و از کارهاى بد...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • تکلیف ( بنابرمشهور) متوجه کفار درحال کفرشان هم هست. و با انجام ندادن تکلیف؛ مصلحت اخروی؛ عبودیت و بندگی و رسیدن به کمال درآن مدت تفویت شده است. قیاس کافری که تکلیف متوجه اوست با بیهوش که متوجه نیست؛ درست است؟
    پاسخ اجمالی: یکی از قواعد فقهی که در بعضی از احکام شرعی نسبت به کافر مطرح می گردد و مبنای عفو و رافت اسلامی در خصوص کافری که مسلمان می شود قرار می گیرد، «قاعده جب» می باشد، مثلا گفته می شود: چنانچه کافر مسلمان گردد، قضای عباداتی که در حال کفر به جا نیاورده همچون نماز و روزه، پرداخت زکاة، اجرای حدود و مجازات و اخذ دیه نسبت به تخلفات دوران کفر از اوساقط می گردد و مورد مؤاخذ واقع نمی گردد. «جب » در لغت به معنای قطع کردن، بریدن و یا ترک کردن می باشد، و به این جهت است وقتی گفته می شود، اسلام آنچه را در زمان کفر بوده برمی دارد بدین معنی است که اسلام دوران کافر بودن شخص را به دوران بعد از مسلمان شدن او وصل نمی کند بلکه قطع می کند و در نظر نمی گیرد و مورد امتنان و عفو و گذشت و رافت اسلامی قرار می دهد. قاعده جب یک حکم امتنانی است و به جهت تشویق و ترغیب کفار در گرایش به اسلام صادر شده...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا استفاده و پوشیدن طلا برا مردان حرام است؟
    پاسخ اجمالی به طور کلی هر موضوعی که اسلام آن را سفارش کرده باشد برای بدن انسان مفید و هر چه را که برای انسان حرام کرده باشد، قطعا برای او مضر است اما اینکه ما بتوانیم تمام مصلحت و مفسده اوامر و نواهی خدا را کشف کنیم این  کار ممکن نیست اما با پیشرفت علم بعضی از این مصالح و مفاسد کشف شده است مثل همین ممنوعیت استفاده از طلا برای مردان که ضررهای قابل توجهی به مرد وارد می کند مثل: اثر منفی روی سیستم دفاعی بدن و ایجاد مشکلات خونی و عروقی اثر گذاشتن روی سیستم هورمونی بدن و ایجاد مشکلات هورمونی و عصبی اثر گذاشتن روی سیستم جنسی بدن و ایجاد اختلال در حرکت نتفه و نابارور کردن مردان   پاسخ تفصیلی به طور کلی هر موضوعی که اسلام آن را سفارش کرده باشد برای بدن انسان مفید و هر چه را که برای انسان حرام کرده باشد، قطعا برای او مضر است. و ما به عنوان مسلمان به این معتقد...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا استفاده و پوشیدن طلا برا مردان حرام است؟(پاسخ عقلی و پزشکی و شرعی)
    پاسخ اجمالی: به طور کلی هر موضوعی که اسلام آن را سفارش کرده باشد برای بدن انسان مفید و هر چه را که برای انسان حرام کرده باشد، قطعا برای او مضر است اما اینکه ما بتوانیم تمام مصلحت و مفسده اوامر و نواهی خدا را کشف کنیم این  کار ممکن نیست اما با پیشرفت علم بعضی از این مصالح و مفاسد کشف شده است مثل همین ممنوعیت استفاده از طلا برای مردان که ضررهای قابل توجهی به مرد وارد می کند مثل: اثر منفی روی سیستم دفاعی بدن و ایجاد مشکلات خونی و عروقی اثر گذاشتن روی سیستم هورمونی بدن و ایجاد مشکلات هورمونی و عصبی اثر گذاشتن روی سیستم جنسی بدن و ایجاد اختلال در حرکت نتفه و نابارور کردن مردان پاسخ تفصیلی: به طور کلی هر موضوعی که اسلام آن را سفارش کرده باشد برای بدن انسان مفید و هر چه را که برای انسان حرام کرده باشد، قطعا برای او مضر است. و ما به عنوان مسلمان به این معتقد هستیم...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا استفاده و پوشیدن طلا برای مردان حرام است؟ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ سؤال مخاطب: چرا استفاده و پوشیدن طلا برا مردان حرام است؟ پاسخ عقلی و پزشکی و شرعی لطف کنین،ممنون میشیم..
      پاسخ اجمالی به طور کلی هر موضوعی که اسلام آن را سفارش کرده باشد برای بدن انسان مفید و هر چه را که برای انسان حرام کرده باشد، قطعا برای او مضر است اما اینکه ما بتوانیم تمام مصلحت و مفسده اوامر و نواهی خدا را کشف کنیم این  کار ممکن نیست اما با پیشرفت علم بعضی از این مصالح و مفاسد کشف شده است مثل همین ممنوعیت استفاده از طلا برای مردان که ضررهای قابل توجهی به مرد وارد می کند مثل: اثر منفی روی سیستم دفاعی بدن و ایجاد مشکلات خونی و عروقی اثر گذاشتن روی سیستم هورمونی بدن و ایجاد مشکلات هورمونی و عصبی اثر گذاشتن روی سیستم جنسی بدن و ایجاد اختلال در حرکت نتفه و نابارور کردن مردان   پاسخ تفصیلی به طور کلی هر موضوعی که اسلام آن را سفارش کرده باشد برای بدن انسان مفید و هر چه را که برای انسان حرام کرده باشد، قطعا برای او مضر است. و ما به عنوان مسلمان...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا باید در احکام دین تقلید کنیم؟
      پاسخ اجمالی: آیه 122 سوره توبه دلیل روشنى است بر این که همواره گروهى از مسلمانان به عنوان انجام یک واجب کفائى، باید به تحصیل علم و دانش در زمینه تمام مسائل اسلامى بپردازند، و پس از فراغت از تحصیل، براى تبلیغ احکام اسلام به نقاط مختلف، مخصوصاً به قوم و جمعیت خود باز گردند، و آنها را با مسائل اسلامى آشنا سازند. گروهى از علماى اسلامى، به آیه فوق بر مسأله جواز تقلید استدلال کرده اند؛ زیرا فراگیرى تعلیمات اسلام، و رساندن آن به دیگران، در مسائل فروع دین، و لزوم پیروى شنوندگان از آنها، همان تقلید است.  و از آنجا که آیه یک مفهوم عام دارد، هم قبول گفتار مسأله گویان را شامل مى شود، و هم قبول قول مجتهدان را، و به این ترتیب، با عموم آیه مى توان استدلال بر جواز تقلید کرد.   پاسخ تفصیلی: پاسخ این سؤال را مى توان با توجه به آیه 122 سوره توبه به دست...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا باید نماز بخوانیم؟! (لطفا جوابی عقلی و قانع کننده بدهید)؟
     دلیل عقلی که می توان در مورد این سوال به آن پرداخت مسئله وجوب شکر مُنعِم (نعمت دهنده) است عقل انسان می گوید هر کس که  به انسان نعمتی را بدهد واجب است که از او تشکر کنید و او را بخاطر آن نعمت که به انسان داده مورد ستایش قرار دهیم و همین عقل هم میگوید هرچه قدر آن نعمت ارزشش بیشتر باشد و بزرگ تر باشد تشکر و ستایش آن نعمت هم بیشتر می شود حالا نگاه کنیم که خداوند در حق ما انسان ها چه نعمت هایی قرار داده است از افرینش خود انسان که می توان به عنوان یکی از بزرگترین نعمت ها خداوند عنوان کرداز نعمت های معنوی که در روایات به عنوان بزرگترین نعمت (ولایت امیرالمومنین) گرفته تا نعمت های مادی مثل سلامتی آسایش رزق و روزی، اشرف مخلوقات بودن و غیره ...که شمارش نعمت های خداوند برای انسان محال و ناممکن است پس واجب است بنابر حکم عقل خدا را شکر کنیم و زیرا عقل می گوید شکر منعِم واجب است و...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
نمایش 1 - 10 از 30 نتیجه
آیتم در هر صفحه 10
از 3