• آیااهل بیت(علیهم السلام) قرآن موجود در میان مسلمانان را همان کتاب خدا مى‌دانستند؟
        پاسخ اجمالی روایات اهل بیت(ع) نشان مى دهد که آنان قرآن موجود در میان مسلمانان را همان کتاب خدا مى دانستند که بر پیامبرش نازل شده است، بدون افزایش و کاهش. مثلا امام علی(ع) می فرماید: «کتاب خدا (بدون تحریف) میان شماست و گویاست و زبان قرآن کُند و ناتوان نمى شود». و امام جواد(ع) می فرماید: «حروف قرآن را برپاداشتند ولی حدود آن را تحریف کردند».   پاسخ تفصیلی دقت در خطبه هاى امیرمؤمنان(علیه السلام) و سخنان جانشینان معصوم آن حضرت نشان مى دهد که آنان قرآن موجود در میان مسلمانان را همان کتاب خدا مى دانستند که بر پیامبرش نازل شده است، بدون افزایش و کاهش. این حقیقت هم از سخنان صریح و هم از اشاراتشان بر مى آید. چند نمونه را مى آوریم: ۱. امیرالمؤمنین(علیه السلام) مى فرماید: «خداوند کتاب قرآن را بر شما نازل فرمود که بیانگر هرچیز است و پیامبر خویش را مدتى...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا قرآن به همین صورت کنونى و موجود امروز، بر پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نازل شده است و دلایل عدم تحریف قرآن چیست؟
      پاسخ اجمالی قرآن برخلاف سایر کتب آسمانی از تحریف مصون مانده زیرا قرآن کتابى بود که با شؤون اصلى زندگى مسلمانان مانند سیاست و اقتصاد و حتی آداب معاشرت آنها تماس داشت، و در همه حوادث روزمرّه اوّل به قرآن مراجعه مى شد؛ لذا کمترین تحریف در آن عکس العمل مسلمانان را درپی داشت. همچنین تاکید فوق العاده پیامبر(ص) و اهتمام ویژه مسلمانان بر حفظ و کتابت و قرائت قرآن، احتمال تحریف را از بین می برد. ضمن اینکه در آیاتی از قرآن به حفظ آن از تحریف اشاره شده و علما نیز بر این مسئله اجماع دارند. پاسخ تفصیلی باید توجّه داشت که زمزمه تحریف قرآن مجید بیشتر از طرف مسیحى ها و یهودى ها ساز شده است؛ چون به شهادت مسلّم تاریخ، کتب آسمانى این دو قوم با گذشت زمان، دستخوش تحریف و تغییر گشته و اعتبار و ارزش اصلى خود را از دست داده است. اینها کوشش مى کنند که قرآن کریم را نیز به شایعه...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • ازدیاد نسل انسان از آدم و حوا چگونه بوده است؟
        طرح این سوال با توجه به پاسخ از طریق امور غیر وحیانی منطقی نیست چون انسان ها قدرت بر تکثیر نسل را دارند به نحو اجمال و خلاصه بايد بگوييم در تفاسير آيات و در روايات معصومين(عليهم السّلام) و اقوال بزرگان و انديشمندان در اين باره چند نظر وجود دارد كه عبارتند از: 1. هابيل با خواهر دو قلوي قابيل و قابيل با خواهر دوقلوي هابيل ازدواج كردند و ازدياد نسل صورت پذيرفت 2. خداوند متعال حوريه‌هايي را (دو حوريه) از بهشت فرستاد و پسران آدم (عليه السّلام) هابيل و قابيل با آنان ازدواج كردند و نسل انسان ازدياد پذيرفت.  3. خداوند متعال حوريه‌اي را براي هابيل و جنّي را براي قابيل فرستاد و آن دو با آنها ازدواج كردند و فرزنداني را به وجود آوردند كه در نتيجه تكثير نسل صورت گرفت 4. خداوند متعال چهار حوري را يكبار و بار ديگر چهار جنّي را فرستاد كه با فرزندان آدم (عليه...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • با چه دلیل و سند و مدرک محکم و منطقی میتوان بیان کرد که قران تحریف نشده است؟
      پاسخ اجمالی: تغییر و تحریف قرآن به معنای عام آن هرگونه نقصان، زیادی و یا جابه جایی در الفاظ و ترکیب های قرآن را شامل می شود. دانشمندان دلایل زیادی بر عدم تغییر و تحریف قرآن بیان نموده اند که ما در این جا تنها برخی از ادله عقلی آن را بیان می کنیم: 1. قرآن از هنگام نزول دارای خصوصیاتی؛ مانند نظم بدیع، عدم اختلاف بین آیات، اخبار غیبی و .. بوده است و همچنان آن خصوصیات را دارد و هنوز هم کسی نتوانسته حتی یک سوره مانند آن بیاورد. پس قرآن 14 قرن گذشته با قرآن امروز فرقی ندارد. 2. اگر دینی بخواهد آخرین دین باشد، اولاً: باید کامل باشد (بر خلاف دین های غیر خاتم که کامل نبودند) و ثانیاً: هیچ تحریف و تغییری در طول تاریخ نداشته باشد، و با فقدان هر یک از این دو ویژگی، عقل خواهد گفت این دین خاتم نیست. البته باید توجه داشت که از بارزترین امور دین که نباید تغییر و تحریف در آن راه...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • با وجود قرآن چه نیازی به احادیث و روایات داریم؟
      پاسخ اجمالی بعضی می گویند: با وجود قرآن نیاز به احادیث نداریم، مخصوصا که در میان آن ها احادیث ضعیف و جعلی هم وجود دارد. با توجه به چند نکته جواب این مسأله روشن می شود: ۱- منکران سنّت و حدیث صحیح، در واقع منکر قرآن محسوب مى شوند. زیرا قرآن فرمان پیامبر را همچون فرمان خدا واجب الاطاعه شمرده است. ۲- قرآن کلیات را بیان نموده و سنت، جزئیات را و لذا قرآن بدون سنّت، غیر قابل عمل و اجرا می شود. ۳- با کمک علم رجال و درایه، حدیث صحیح از غیر صحیح مشخص می شود.  پاسخ تفصیلی بعضى مى پرسند با وجود قرآن، چه نیازى به احادیث و روایات داریم؟ و با توّجه به این که در قرآن بیان همه چیز هست «تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ» چه مانعى دارد که ما هم با آنها که گفتند: «حسبنا کتاب اللّه»؛ (قرآن کتاب خدا ما را بس است) هم صدا شویم؟ بخصوص که مى شنویم که در میان احادیث...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا خداوند در قرآن قسم مى‌خورد؟
      پاسخ اجمالی اولا: سوگندهای قرآن برای اشاره به عظمت و اهمیت اموری است که به آنها سوگند یاد شده. ثانیا: سوگند برای بیان تاکید است و ثالثا: سخنی که با قاطعیت سوگند همراه باشد تاثیر روانی بیشتری در قلب شنونده ایجاد می کند. پاسخ تفصیلی در پاسخ این سؤال باید بگوئیم: درست است که خداوند از همه راستگویان، راستگوتر است، و نیازى به سوگند ندارد، به علاوه سوگند اگر براى مؤمنان باشد، که آنها بدون سوگند تسلیمند، و اگر براى منکران باشد که آنها اعتقادى به سوگندهاى الهى ندارند. ولى، توجه به دو نکته، مشکل سوگند را در تمام آیات قرآن حل خواهد کرد. نخست این که: همیشه سوگند به امور پر ارزش و مهم یاد مى کنند، بنابراین سوگندهاى قرآن، دلیل بر عظمت و اهمیت امورى است که به آنها سوگند یاد شده، و همین امر، سبب اندیشه هر چه بیشتر در «مقسم به» یعنى چیزى که سوگند به آن یاد شده، مى گردد،...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا در قرآن از همه ی اصول دین مستقیما حرف زده و اینکه پاداش عمل به آن چیه و نیز جزای روی گردانی از آن ، اما همچین آیه ای در مورد امامت نیست؟
    پاسخ اجمالی: آیاتی که برای بیان ولایت و امامت بیان شده اند، کم نیستند ولی متأسفانه برخی در صدد انکار کردن آن ها هستند و با تأویل های شخصی منظور این آیات را منحرف می سازند. به راستی اگر هیچ بخش تاریخ را باور نکنیم و تمام مسلمات آن را کنار بگذاریم، این چه امر مهم و سنگینی بوده است که رسول(ص) پس از ابلاغ پیام های  الهی، اگر آن را ابلاغ نمی کرده، تمام زحماتش هدر می رفته است؟ این چه امری بوده است که عده زیادی از مردم، نسبت به آن موضع منفی داشته اند که خدا وعده حفاظت از رسول(ص) در مقابل مردم را مطرح می کند؟ آیا اندیشیدن در همین یک آیه کافی نیست تا برای چشمان باز حقیقت را روشن نماید؟ «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْكافِرینَ؛...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا در قران این همه دستور به کشتن مشرکین داده؟آیا این با آزادی و لا اکراه فی الدین متناقض نیست؟
    پاسخ اجمالی: در قرآن در مورد سه موضوع دستور به اقدام مسلحانه صادر شده است و تمام دستورات قرآن برای جنگ و قتال به این سه موضوع برمی گردد 1. در مورد محو آثار شرک و بت‌پرستی، زیرا از نظر اسلام بت‌پرستی دین و آیین نیست، 2. در برابر کسانی که نقشة نابودی و حمله به مسلمانان را می‌کشند ، دستور جهاد دفاعی 3. برای کسب آزادی در تبیلغ حق، زیرا هر آیین صحیحی حق دارد به طور آزاد و منطقی خود را معرفی کند . در قرآن دستور برای جنگ و قتال برای مجبور کردن مردمی که به آیین دیگری هستند وجود ندارد و شاهد سخن آن است که در تاریخ اسلام دیده می شود مسلمانان هنگامی که شهرها را فتح می کردند ، پیروان ادیان و مذاهب دیگر را همانند مسلمانان آزادی می دادند، حتى نویسنده کتاب «تمدن اسلام و عرب» که یک مسیحی است ،نوشته است: رفتار مسلمانان با جمعیت های دیگر به قدری ملایم بود که رؤسای مذهبی آنان اجازه داشتند...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا در قران این همه دستور به کشتن مشرکین داده؟آیا این با آزادی و لا اکراه فی الدین متناقض نیست؟
    پاسخ اجمالی: در قرآن در مورد سه موضوع دستور به اقدام مسلحانه صادر شده است و تمام دستورات قرآن برای جنگ و قتال به این سه موضوع برمی گردد 1. در مورد محو آثار شرک و بت‌پرستی، زیرا از نظر اسلام بت‌پرستی دین و آیین نیست، 2. در برابر کسانی که نقشة نابودی و حمله به مسلمانان را می‌کشند ، دستور جهاد دفاعی 3. برای کسب آزادی در تبیلغ حق، زیرا هر آیین صحیحی حق دارد به طور آزاد و منطقی خود را معرفی کند . در قرآن دستور برای جنگ و قتال برای مجبور کردن مردمی که به آیین دیگری هستند وجود ندارد و شاهد سخن آن است که در تاریخ اسلام دیده می شود مسلمانان هنگامی که شهرها را فتح می کردند ، پیروان ادیان و مذاهب دیگر را همانند مسلمانان آزادی می دادند، حتى نویسنده کتاب «تمدن اسلام و عرب» که یک مسیحی است ،نوشته است: رفتار مسلمانان با جمعیت های دیگر به قدری ملایم بود که رؤسای مذهبی آنان اجازه داشتند...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا در قران این همه دستور به کشتن مشرکین داده؟آیا این با آزادی و لا اکراه فی الدین متناقض نیست؟
    پاسخ اجمالی: در قرآن در مورد سه موضوع دستور به اقدام مسلحانه صادر شده است و تمام دستورات قرآن برای جنگ و قتال به این سه موضوع برمی گردد 1. در مورد محو آثار شرک و بت‌پرستی، زیرا از نظر اسلام بت‌پرستی دین و آیین نیست، 2. در برابر کسانی که نقشة نابودی و حمله به مسلمانان را می‌کشند ، دستور جهاد دفاعی 3. برای کسب آزادی در تبیلغ حق، زیرا هر آیین صحیحی حق دارد به طور آزاد و منطقی خود را معرفی کند . در قرآن دستور برای جنگ و قتال برای مجبور کردن مردمی که به آیین دیگری هستند وجود ندارد و شاهد سخن آن است که در تاریخ اسلام دیده می شود مسلمانان هنگامی که شهرها را فتح می کردند ، پیروان ادیان و مذاهب دیگر را همانند مسلمانان آزادی می دادند، حتى نویسنده کتاب «تمدن اسلام و عرب» که یک مسیحی است ،نوشته است: رفتار مسلمانان با جمعیت های دیگر به قدری ملایم بود که رؤسای مذهبی آنان اجازه داشتند...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
نمایش 1 - 10 از 14 نتیجه
آیتم در هر صفحه 10
از 2