• آیا ارتفاع مهر برای فردی که ناتوان است اگر مثلا بیشتر از چهار بند انگشت باشد اشکالی دارد یا خیر؟
    کسی که نمی تواند پیشانی را به زمین برساند باید به قدری که می تواند خم شود و مهر یا چیز دیگری را که سجده بر آن صحیح است روی چیز بلندی گذاشته و طوری پیشانی را بر آن بگذارد که بگویند سجده کرده است، ولی باید کف دستها و زانوها و انگشتان پا را بطور معمول به زمین بگذارد.(1) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پی نوشت: (1). توضیح المسائل دوازده مرجع ج1 مسئله 1068
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا می توان در رکعت سوم به جای تسبیحات اربعه سوره حمد را خواند؟
      همه مراجع: در رکعت سوم و چهارم می شود به جای تسییحات اربعه، حمد تنها را خواند و در صورت انتخاب حمد به جای تسبیحات نباید سوره را بخواند. اگر در رکعت سوم و چهارم بخواهد تسبیحات بخواند، اما حمد به زبانش آید(1) باید آن را رها کند و دوباره حمد یا تسبیحات را بخواند، ولی اگر عادتش خواندن چیزی بوده که به زبانش آمده، می تواند همان را تمام کند و نمازش صحیح است.(2)(3)   ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ پی نوشت: (1). آیت الله سیستانی: چنانچه به کلی و حتی در ضمیر ناخودآگاه خالی از قصد نماز بوده است. (2). توضیح المسائل ده مرجع، م 1012؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، القرائه و الذکر، با استفاده از ص 304، م 18؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1،‌ القرائه...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • اگر مسافر در نماز جماعت شهری شرکت کند و در رکعت سوم متوجه شود که نمازش شکسته بوده در این هنگام باید چکار کند؟
    اگر مشغول نماز چهار ركعتي شود و در بين نماز يادش بيايد كه مسافر است ، يا ملتفت شود كه سفر او هشت فرسخ است چنانچه به ركوع ركعت سوم نرفته، بايد نماز را دو ركعتي تمام كند و اگر به ركوع ركعت سوم رفته، نمازش باطل است. و درصورتي كه به مقدار خواندن يك ركعت هم وقت داشه باشد، بايد نماز را شكسته بخواند.(1) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پی نوشت: (1). توضیح المسائل دوازده مرجع ج 1 مسئله 1364
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • اگر موقعی که امام در رکوع است، شخصی اقتدا کند و به رکوع رود و شک کند که به رکوع امام رسیده یا نه، نمازش صحیح است یا خیر؟
      آیات عظام: امام و بهجت: نمازش(1) صحیح است و فرادا می شود.(2)   آیت الله خامنه ای: اگر به مقدار ركوع خم شود و چنين شكى كند، نماز او به صورت فرادا صحيح است.   آیات عظام سبحانی و مکارم: نمازش را فرادا تمام کند و(4) دوباره بخواند.(3)   آیت الله سیستانی: چنانچه شکش بعد از تمام شدن رکوع باشد، جماعتش صحیح است و در غیر این صورت می تواند نماز را فرادا تمام کند یا برای رسیدن به رکعت بعد نماز را قطع کند.(5)   آیت الله صافی: اگر پیش از ذکر رکوع شک کند، نمازش به جماعت باطل است. ولی به صورت فرادا صحیح است؛ هر چند احتیاط مستحب آن است که سر از رکوع بردارد و آن رکعت را یک رکعت حساب نموده و نماز را فرادا تمام کند و بعد دوباره بخواند؛ ولی اگر در حال گفتن ذکر رکوع یا بعد از آن شک کند، نماز او به جماعت صحیح است.(6)   ...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چرا در نماز بر پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت او صلوات می‌فرستیم؟ آیا سنت پیامبر نیز همین بود؟
      پاسخ سؤال در قالب چند نکته پاسخ داده می شود: 1. همان‌گونه که در پرسش مطرح شده است، برای صلوات فرستادن بر پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت ایشان روایات زیادی -در تفسیر آیه‌ی شریفه‌ی «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً»(1) - وجود دارد. این احادیث از طریق شیعه و سنی نقل شده و در همه‌ آنها تأکید شده است که باید «آل محمد» به هنگام فرستادن صلوات ذکر شود. حتی در بعضی از این روایات تصریح شده که اگر در صلوات، «آل محمد» ذکر نشود، آن صلوات ناقص و نا تمام است. 2. نماز خواندن پیامبر اسلام(ص) همان‌گونه است که در منابع حدیثی بیان شده و همه‌ مسلمانان موظف به آن هستند. و باید به گونه‌ای خوانده شود که آن‌ حضرت‌ به جا می‌آوردند. این مسئله نه تنها در نماز، بلکه در دیگر احکام دین نیز چنین است و باید مسلمانان...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • چگونه فردی را که بی اهمیت به نماز است را نماز خوان کنیم؟
    راهکارهای عملی قابل ارائه در این موضوع به طور کلی به قرار زیر است : 1. برای ترغیب و تشویق به نماز، در آغاز بایستی زیر بناهای فکری شخص را مورد بررسی قرار داده و در اصلاح آن بکوشید. دیدگاه فرد در مورد خداوند، جهان هستی، انسان، معاد و... اموری است که دارای نتیجه مستقیم بر عملکرد فرد است . پس باید به تقویت و اصلاح این مبانی کوشید. 2.  نماز، عملی است که در مجموعه عقیده توحیدی، دارای معنا و فلسفه است . انسان‌ طبق‌ فطرتش‌ همواره‌ به‌ چیزی ‌که ‌برایش ‌اهمیت ‌دارد، توجه ‌و اهتمام‌ می‌ورزد. یکی‌ از دلائل ‌مهم ‌اهمال‌ در به‌ جا آوردن‌ نماز، عدم‌ شناخت ‌فلسفه ‌نماز است‌. امام‌ علی‌(ع) می‌فرماید:"الناس‌أعداء ما جهلوا؛ انسان‌ دشمن‌ چیزی‌ است ‌که ‌به ‌آن‌ جهل ‌دارد".(1) از این ‌رو لازم‌ است‌ با استفاده ‌از آیات‌ و روایات ‌ایشان‌ را با ‌فلسفه‌نماز آشنا سازید که ‌عبارتند از: 1. یاد خدا: ...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • حد ترخص هر شهر یا روستا چند کیلومتر است؟
      منظور از حد ترخص مكانى است كه در آن جا اذان شهر شنيده نمى‌شود. ديوارهاى شهر هم ديده نمى‌شود، یعنی مسافر از شهر و یا روستا به مقداری فاصله پیدا کند که صدای اذان معمولی شهر یا روستا، شنیده نشود. خانه های شهر یا روستا، قابل تشخیص نباشد. به این مقدار فاصله حد ترخص گفته می شود. با کیلومتر مشخص نمی شود ،چون مقدار حد ترخص از نظر کیلومتر،در اثر هموار یا پست و بلند بودن زمین فرق می کند. ملاک در تشخیص آن، شنیده نشدن صدای اذان شهر یا روستا و دیده نشدن دیوار شهر و یا خانه های شهر و روستا می باشد، یعنی خانه ها قابل تشخیص نباشد، هرچند شبح آن دیده شود.(1) ...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • سلام کسی که درشهرستانی که وطن اصلیش نیست وخانه و شغلش آنجاست و قصد ده روز می کند بعضی اوقات مثلا دو هفته یکبار یابیشتر برای کارش باید برود شهرهای اطراف حکم نمازش چه می شود؟ (امام خامنه ای)
      پاسخ آیت الله العظمی امام خامنه ای دامت برکاته: کد استفتا: 713990 فعلاً آنجا حکم وطن را براى‌ او ندارد؛ و بدون قصد اقامت ده روز نمازش در آنجا شكسته است و روزه صحيح نيست؛ مگر آن که قصد زندگى دائمى هر چند براى بخشى از سال در آنجا نموده و يا بنا دارد به مدّت هفت هشت سال در آنجا ــ به هر دليل ــ زندگى کند، و با اين قصد نيز مدتى زندگى كند به طورى كه عرفاً صدق كند كه آنجا را وطن قرار داده‌ است(مثلاً دو سه ماه يا حتى كمتر)، آنجا وطن او محسوب مى‌شود. ولی توجه داشته باشيد اگر مدت دو ماه، هر ده روز دو سه سفر شغلی يا سه ماه هر ده روز يک سفر شغلی دارد ــ به طوری که ده روز يکجا نمی ماند ــ يا يک ماه، هر روز سفر شغلی می‌رود، در سفرهاى شغلى ـ غير از سفر اول و دوم ـ در مبدأ، مقصد و بين راه، نماز تمام و روزه صحيح است؛ و اگر بين سفرها، ده روز يا بيشتر يكجا ماند، در اولين...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • شک در رکعت های نماز را به طور کامل توضیح دهید.
    شكیات نماز 23 نوع است، به 6 مورد آن نباید اعتنا كرد، 9 مورد آن صحیح است كه هنگام بروز نباید نماز را شكست، 8 مورد شك‌هایی است كه نماز را باطل می‌كند. برخی اوقات اتفاق افتاده است كه نمازگزار در تعداد ركعات، سجده و امثالهم دچار شك و تردید شود، واحد پرسش و پاسخ مركز تخصصی نماز در خصوص شكیات نماز این‌گونه پاسخ می‌دهد: همیشه سعی كنید هنگام شك به یك طرف گمان بیشتری پیدا كنید و به همان عمل كنید كه این بهترین روش برای از بین بردن شك است، اما اگر بعد از فكر كردن نتوانستید، یك طرف را ترجیح دهید به وظیفه شاك كه در زیر می‌آید، عمل كنید.  شكیات نماز 23 نوع است، به 6 مورد آن نباید اعتنا كرد، 9 مورد آن صحیح است كه هنگام بروز نباید نماز را شكست، 8 مورد شكهایی است كه نماز را باطل می‌كند. شكهایی كه نباید به آنها اعتنا كرد و هنگام بروز آن نماز صحیح است، نباید انسان نماز را بشكند: ...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • طریق آسان و صحیح نماز شب خواندن را لطفاً بیان کنید؟
    نماز شب از نمازهای مستحب می باشد. این نماز از یازده رکعت تشکیل شده است که به ترتیب زیر به سه بخش تقسیم شده و خوانده می شود: 1. هشت رکعت نماز که به صورت چهار نماز دو رکعتی - مانند نماز صبح - می باشد و به نیت نافله شب خوانده می شود. و به دلخواه می تواند به جای «قل هواللّه » یکی از سوره های کوتاه را خواند که ثوابش بیشتر است. 2. بعد، دو رکعتِ آن به نیت نماز شفع خوانده می شود. به این صورت که در رکعت اول بعد از «حَمد» به جای قل هو اللّه ، سوره قل اَعوذ برب الناس و در رکعت دوم بعد از حمد سوره قل اعوذ برب الفلق خوانده شود و بعد قنوت، رکوع، دو سجده و در پایان سلام و نماز تمام می شود. 3. نماز یک رکعتی که نامش نافله وتر است. می توان بعد از سوره حَمد، یک مرتبه سوره توحید خوانده و یا این که سه مرتبه سوره توحید و یک مرتبه سوره ناس و یک مرتبه سوره فلق خوانده شود. هرچه قدر قنوت نافله وتر...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
نمایش 1 - 10 از 14 نتیجه
آیتم در هر صفحه 10
از 2