• آیا ادیان و مذاهب دیگر غیر از اسلام بر حق هستند؟ ____________________________________________________________________________________________________________________________________ سؤال مخاطب: هرگاه اسلام ناسخ دین هاى دیگر است، چرا در برخى از آیات قرآن، هریک از افراد و ملل جهان را اعم از مسلمان و یهودى و مسیحى و... در صورتى که به خدا ایمان داشته باشد و عمل نیک انجام دهد، اهل نجات مى داند و مى گوید: براى چنین افرادى در روز رستاخیز ترس و اندوهى وجود ندارد، آیا مفادّ این نوع آیات این نیست که همه ملل جهان حتّى پس از طلوع اسلام با شرایط یاد شده، اهل نجات مى باشند و هنوز هم شرایع آنها به قوّت خود باقى است و از درجه اعتبار ساقط نشده اند؟
      پاسخ اجمالی برخی می گویند: چون آیات قرآن، پیروان راستین هریک از ادیان گذشته را رستگار می داند، پس هنوز آن ادیان منسوخ نشده، بلکه هر یک از آنها راهى به سوى خداست و لزومى ندارد که انسان از شریعت خاصّى مانند اسلام پیروى کند. ولی نامه هاى پیامبر(ص) و دعوت هاى پیاپى وى و جهاد طاقت فرساى ایشان با اهل کتاب و همچنین شأن نزول آیه و سخنانى که در این زمینه از پیشوایان بزرگ به دست ما رسیده است، همگى حکایت از آن دارد که این برداشت باطل است. پاسخ تفصیلی لازم است قبلا متون آیات مزبور را ذکر کرده سپس به تجزیه و تحلیل آن بپردازیم. 1- اِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِیِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَومِ الآخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحَاً فَلَهُمْ اَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلاَخَوْف عَلَیْهِمْ وَلاَهُمْ یَحْزَنُونَ؛ (کسانى که (به پیامبر...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا ادلّه عقلی بر عصمت پیامبران و امامان وجود دارد؟
    پاسخ اجمالی از دیدگاه عقل، عصمت براى پیامبر و امام واجب است.برخی ادله عقلی برای عصمت عبارتند از: ۱- دلیل اعتماد، ۲- دلیل نقض غرض: اگر امام معصوم نباشد مردم به او اعتماد نمی کنند و نقض غرض که هدایت مردم است پیش می آید. ۳- لازمه اطاعت مطلق از امام در آیه اولی الامر و... عصمت است. ۴- امام، اسوه مردم است؛ لذا باید معصوم باشد. ۵- لزوم اتمام حجت که با تبعیت از معصوم است.     پاسخ تفصیلی از دیدگاه عقل، عصمت براى پیامبر و امام واجب است. ما به جهت اختصار به چند دلیل اشاره مى‌کنیم: دلیل اعتماد: یکى از دلائل عقلى براى لزوم عصمت پیامبر و امام، «دلیل اعتماد» است. به این معنا که اگر پیامبر و امام، معصوم از گناه، خطا، نسیان و سهو نباشد، مردم به او اعتماد نکرده، گفته‌هاى او را جدى نخواهند گرفت و به اوامر و نواهى او گوش نخواهند داد؛ چرا که مردم احتمال مى‌دهند در...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از زمان ظهور اطلاع دارند؟
    قبل از پاسخ دادن به این سؤال این نکته لازم به ذکر است که دانستن اینکه حضرت(عجل الله تعالی فرجه) به زمان ظهورشان علم دارند یانه یک مسئله نظری صرف است و هیچ فایده اجتماعی مترتب آن نیست. با این حال در پاسخ به این سؤال دو نظر وجود دارد:     1- عده ای به روایاتی که علم غیب ائمه را اثبات می کند، استناد کرده اند و با توجه به گستردگی علم غیبی که در اختیار آنها است، علم به ظهور را هم برای آنها قائل شده اند، و شاید بهترین دلیلی که قائلان به علم امام به زمان ظهور ارائه کرده اند، روایت ذیل باشد: از امام صادق پرسیدند که شما صبور تر هستید یا شیعیان شما فرمودند شیعیان ما ، چون ما به آن چه که می دانیم صبر می کنیم و شیعیان ما به آن چه که نمی دانند صبر می کنند.[1] در حالی که ممکن است علیرغم تمام علم غیب ها، امام زمان (عج) به این مساله علم نداشته باشند، همان گونه که پیامبر...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا امکان دیدن خدا در قیامت وجود دارد؟
    پاسخ اجمالی: به حکم عقل و شرع خدای متعال،- نه در دنیا و نه در آخرت - با چشم سر قابل رؤیت نیست، ولی با چشم دل قابل رؤیت است. دل ها به مقدار ظرفیت وجودی، از طریق شهود باطنی، پس از تلطیف سرِّ و تصفیه ی باطن به واسطه ی تهذیب نفس و طهارت روح به برکت عبادات و ریاضات شرعیه، او را شهود و درک می کنند. پاسخ تفصیلی: اگر منظور از دیدن، دیدن ظاهری و با چشم باشد خیر، خدا را نمی شود دید، هم به حکم عقل و هم به بیان شرع. اما به حکم عقل؛ عملیات دیدن و رؤیت از طریق مواجهه ی شیء خارجی با چشم و ارتعاشات نوری ارسال و انعکاس امواج نوری صورت می پذیرد؛ یعنی اولاً: باید جسم خارجی ای باشد؛ ثانیاً: مواجهه و هم جهتی جسم خارجی با چشم. فلذا چشم ما اشیای پشت سر را نمی بیند، در حالی که خداوند نه جسم است و نه دارای ویژگی ها و خصوصیات جسم (همانند مواجهه). لذا هرگز با چشم سر دیده نخواهد شد. اما به حکم...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا انسان آزاد است یا مجبور؟ مرز آزادی تا كجاست؟
      خداوند، انسان را آزاد آفریده است و به او اختیار داده تا كارهایش را انتخاب كند. گرچه بعضی گفته اند: انسان در كارهایش مجبور است و گمان می كند كه آزاد است، اما دلایل بسیاری بر اختیار انسان وجود دارد كه به برخی از آنها اشاره می كنیم: الف) هر انسانی در كارهای خود گاهی دچار تردید و شك می شود كه آیا انجام دهد یا ندهد؟ همین شك، دلیل بر آزادی اوست كه می تواند كاری را انجام دهد و می تواند انجام ندهد. ب) گاهی انسان ها به كار یكدیگر انتقاد دارند. انتقاد نیز دلیل آن است كه كسی كه كار را انجام داده، می توانسته انجام ندهد. ج) هر انسانی در عمر خود بارها از گفتار و رفتار خود پشیمان شده است و همین پشیمانی دلیل آن است كه می توانسته انجام ندهد و لذا با خود می گوید: ای كاش انجام نمی دادم!   د) همه مردم فرزندان خود را تربیت می كنند و یا به معلم و مربی می سپارند و...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا این سخن که حضرت مریم(علیها السلام) از حضرت صدیقه کبری(علیها السلام) برتر است صحیح است؟
      پاسخ اجمالی آیاتی که برگزیدگی حضرت مریم بر زنان عالم را بیان کرده مبنای پذیرش روایاتی شده که از آنها افضلیت حضرت مریم برداشت می شود. لکن مراد از«عالمین» در قرآن که در موارد دیگر از جمله درباره بنی اسرائیل نیز به کار رفته، مردم همان عصر است. ضمن اینکه روایاتی وجود دارد که به افضلیت حضرت فاطمه بر همة زنان تصریح شده. و در بسیاری از روایات، حضرت فاطمه(س) را به عنوان برترین بانوی دو عالم یا بدون استثناء سرور زنان اهل بهشت معرفی نموده است. و حتی در روایتی به خصوص فاطمه(س) را برتر از مریم معرفی می کند.   پاسخ تفصیلی فضیلت فاطمه زهرا(علیها السلام) نسبت به دیگر زنان در روایات مختلفی وارد شده است. اما در برخی از روایات افضلیت حضرت فاطمه(علیها السلام) تحت الشعاع افضلیت حضرت مریم قرار گرفته است. باید گفت: اولاً: مبنای پذیرش این دسته از روایات ظاهراً توجه به...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا آیه تطهیر با اختیار اهل بیت علیهم السلام منافات دارد؟ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ سؤال مخاطب: سلام آیا آیه تطهیر اختیار اهل بیت را زیر سوال نمی برد؟؟ وقتی خداوند می خواهد که آنان پاک باشد. یعنی اینکه آنها اگر هم دلشان بخواهد نمی توانندگناه کنند و لذا دیگر آیه تطهیر فضیلتی را برای اهل بیت ثابت نمی کند. وانگهی آیا این آیه و در کل فضیلت های اهل بیت در تناقض با آیه پایانی سوره مبارکه کهف نیست آنجا که خدا به پیامبر می فرماید که: بگو من بشری ساده مثل شما هستم؟
        پاسخ اجمالی زمانی می توان گفت کسی مجبور است که خود آن شخص دوست دارد کاری را انجام دهد ولی مجبورش می کنند که ترک کند و یا بالعکس، اما ائمه هرگز میل و محبتی به گناه نداشتند بلکه همواره سعی و تلاش آنها در دوری جستن از گناه بوده است و این که خداوند اراده کرده که ائمه پاک از پلیدی و گناه باشند در راستای همین سعی وتلاشی است که ائمه داشته اند، زیرا کسی شایسته این فضیلت است که خود آن شخص هم با سعی و تلاش، خود را از گناه و پلیدی حفظ کند و برای ادامه این راه به خدا توکل کند که ائمه در اوج این مرتبه بوده اند. و اما در مورد قسمت دوم سوال باید در نظر داشت که این آیه در جواب به منکران پیامبر است که می گفتند پیامبر ادعای قدرت خدایی و مافوق طبیعی کرده. این آیه نازل شده است تا گفته شود که پیامبر بشر است تا این گونه مسائل برطرف شود نه این که پیامبر فرقی با دیگران ندارد و...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا آیه تطهیر با اختیار داشتن اهل بیت پیامبر علیهم السلام منافات ندارد آیا با آیه 110سوره کهف در تناقض نیست؟
    پاسخ اجمالی: در پاسخ به قسمت اول سوال باید گفته شود که زمانی گفته می شود کسی مجبور شده به کاری شده است،که خود آن شخص دوست دارد آن کار را انجام دهد ولی مجبورش می کنند که ترک کند اما ائمه هرگز میل و محبتی به گناه نداشتند بلکه همواره سعی و تلاش آنها در دوری جستن از گناه بوده است  و این که خداوند اراده کرده که ائمه پاک از پلیدی و گناه باشند در راستا همین سعی وتلاش است که ائمه داشته اند، زیرا کسی شایسته این فضیلت است که خداوند او را از گناه و پلیدی حفظ کند که خود آن شخص هم  با سعی و تلاش، خود را از گناه و پلیدی حفظ کند و برای ادامه این راه به خدا توکل کند که ائمه در اوج این مرتیه بوده اند و اما در مورد قسمت دوم سوال باید گفت که این آیه در جواب به منکران پیامبر که می گفتند که پیامبر ادعای قدرت خدایی و مافوق طبیعی کرده نازل شده است و همچنین در مورد بعضی از انبیاء گذشته عده...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا برگزاری جشن نهم ربیع الاول یا همان عیدالزهرا صحیح است؟
      پاسخ اجمالی عید الزهرا و جشن گرفتن نهم ربیع الاول به دو جهت می‌تواند باشد: نخست آنکه سالروز به امامت رسیدن حضرت ولی عصر امام زمان(عج) است که با این کار یک نوع ابراز احساسات و عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزر گوارش حضرت زهرا(س) می‌کنند، اما در عین حال هیچ گونه توصیه‌ای از سوی معصومین بر جشن گرفتن این روز نداریم. دومین مناسبت که بین برخی از مردم به غلط مشهور شده، سالروز قتل عمر بن خطاب است، اما شادمانی کردن و گرفتن جلسات شادی برای قتل عمربن خطاب (فارغ از این که در چه تاریخی روی داده باشد)، صحیح نیست: نه تنها در شرایط کنونی، بلکه در دوران ائمه معصومین نیز چنین مواردی که در سالروز قتل عمر برنامه و جلسه شادمانی برپا کنند، گزارش نشده است. شیعیان نیز چنین برنامه‌ای نداشته‌اند. چنانچه برخی از شیعیان و نزدیکان ائمه به ناسزاگویی به خلفا می‌پرداختند، اهل بیت با آنان...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
  • آیا پیامبر گرامی اسلام (ص) به شهادت رسیدند؟ ____________________________________________________________________________________________________________________________________ سؤال مخاطب: مطلبی را شنیدم که پیامبر گرامی اسلام (ص) به شهادت رسیدند. می خواستمبدانم این مطلب صحیح است یانه؟
      پاسخ اجمالی دلایل بسیاری از کتب روایی و تاریخی؛ چه از شیعه و چه از اهل سنت وجود دارد که شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر اکرم (ص) را تأیید می نماید، اما به این نکته نیز باید توجه داشت که اگر شهادت را همانند آنچه قرآن کریم بیان فرموده؛ به معنای کشته شدن در راه خدا و رسول تعریف نماییم، بدیهی است که مقام و منزلت شخصی "پیامبر" که کشته شدن در راه اطاعت او شهادت است، به مراتب بالاتر از مقام شهیدان خواهد بود، هرچند که آن مرد الاهی با مرگ طبیعی از دنیا رحلت نموده باشند.   پاسخ تفصیلی پرسش شما را می توان از دو منظر بررسی کرد: 1. آیا دلیل قابل اعتمادی از کتب شیعه و اهل سنت، مبنی بر شهادت پیامبر اکرم(ص) می توان یافت، علاوه بر آن، کیفیت شهادت ایشان چگونه بوده است؟ 2. آیا بر فرض این که پیامبر(ص) به شهادت نرسیده باشند، این موضوع از ارج و قرب ایشان نزد پروردگار...
    خواندن ادامه
    کارشناس پاسخ دهنده: پاسخگوی اهل الذکر 
نمایش 1 - 10 از 160 نتیجه
آیتم در هر صفحه 10
از 16